توسعه حسگری برای محصولات منجمد

به گزارش سیناپرس، محققان انجمن شیمی آمریکا، دستگاهی دارای درجه غذایی را از مواد خوراکی، مثل نمک خوراکی، کلم قرمز و موم زنبور عسل، طراحی کرده اند که به شما امکان می دهد بدانید، یک ماده غذایی یخ زده، قبلا ذوب و مجددا منجمد شده یا خیر – فرآیندی با عواقب بالقوه مضر.

سرد نگه داشتن غذا در حین حمل و نقل و نگهداری، برای حفظ طعم و کیفیت آن، کاهش خطر مسمومیت غذایی و به حداقل رساندن ضایعات ضروری است.

به منظور ایجاد حسگری برای محصولات منجمد، یک راه حل می تواند استفاده از موادی با خواص الکتریکی باشد که پس از ذوب شدن تغییر می کنند. همچنین درصورتی که چنین تغییراتی بتوانند سیگنالی مانند تغییر رنگ قابل مشاهده ایجاد کنند، کاربردی تر خواهد بود. علاوه بر این، یک دستگاه الکترونیکی خوراکی که فقط از مواد غذایی و اجزای مصرفی استفاده می کند، ایمن ترین راه برای نظارت بر غذا خواهد بود.

بنابراین، شیمی دانان بر آن شدند تا اولین حسگر دمای کاملا خوراکی و خودکار را به همراه یک نشانگر رنگ قابل مشاهده به منظور استفاده در محصولات یخ زده توسعه دهند.

محققان کار خود را با ساختن دستگاهی آغاز کردند که در حین یخ زدایی، جریان الکتریکی تولید می کرد و الکترودهای منیزیم و طلا را از طریق محلول الکترولیت که در یک ظرف پلاستیکی نگهداری می شد به هم متصل می کرد.به گزارش سیناپرس،  آنها دستگاه خود را با محلول‌ های الکترولیت ‌های خوراکی منجمد، از جمله نمک خوراکی و نمک ‌های حاوی کلسیم، و غذاهای طبیعی غنی از الکترولیت، از جمله انگور، خربزه و سیب آزمایش کردند.

محلول ها هنگام یخ زدایی، جریانی بین 58- فارنهایت و 32 فارنهایت ایجاد کردند. سپس، این دستگاه به یک سیستم تغییر رنگ، حاوی الکترودهای قلع و طلا و آب کلم قرمز متصل شد، که با اعمال جریان، یک تغییر برگشت ناپذیر از بنفش مایل به قرمز، به آبی ایجاد می ‌کرد.

در مرحله آخر، تیم تحقیقاتی، تمام قطعات را در یک بلوک موم زنبور عسل که محلول‌ های فعال شده با دما و نشانگر را در محفظه‌ های جداگانه نگه می ‌داشت، کنار هم قرار دادند و نشان دادند که دستگاه خودکار آن ها می ‌تواند برای نظارت بر مواد غذایی منجمد استفاده شود.

به گزارش سیناپرس، محققان اظهار داشته اند: این حسگر اثبات مفهوم، راه را برای استفاده از مواد خوراکی در فناوری های ارزان و ایمن که مشتریان را از تاریخچه ذخیره سازی یک محصول منجمد آگاه می کند، هموار می کند.

ترجمه: سنا دلفیه

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا