شناسایی آثار باستانی زیر زمینی به کمک رادارهای صوتی

به گزارش سیناپرس، استفاده از فناوری لیدار در سال های اخیر برای کشف و مطالعه آثار باستانی در جهان رواج یافته است. فناوری لیدار بر مبنای تشخیص و محدوده نور ، روشی برای سنجش از دور با استفاده از نور به شکل لیزر پالسی برای اندازه‌ گیری برد (فاصله‌های متغیر) تا سظح زمین است.

تفاوت در زمان ‌های بازگشت امواج و اندازه ‌گیری طول موج‌ ها می‌تواند برای تهیه یک نقشه دیجیتالی سه بعدی از منظره استفاده شود و ویژگی‌ های مبهم مانند جنگل ‌ها را که می ‌توانند نشانه های باستان ‌شناسی را پنهان کنند، حذف می‌ کند.
با استفاده از این تکنیک، پژوهشگران مکان‌هایی را از دوران پیش از تاریخ تا جنگ جهانی دوم شناسایی کردند که شامل ۵۷۷ گورستان باستانی، ۲۴۶ کوره زغال‌ سنگ، ۱۹ مجموعه زمین‌های کشاورزی باستانی، ۵۱ گورستان شهری و ۱۷ گورستان جنگی است.

قدمت برخی از این تپه های باستانی به اوایل قرون وسطی می رسد، اما بیشتر آنها مربوط به دوره نفوذ رومیان (قرن دوم تا پنجم پس از میلاد) است. چندین مورد از آنها حفاری شده و با موارد مربوط به قرون وسطی که حاوی اسکلت یا دفن سوزاندن بدن است، مرتبط بوده و آنهایی که مربوط به دوره های قدیمی ترند، فاقد بقایای انسانی هستند.

به گزارش سیناپرس، دکتر یوانا وارزنیک (Joanna Wawrzeniek) از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی در مورد موضوع فوق گفت که مردم در دوران ماقبل تاریخ و قرون وسطی در منطقه عمدتاً در ارتفاعات جنگلی کوچک با دسترسی به رودخانه یا نهر ساکن بودند. این مکان ها اغلب برای دوره های طولانی و گاه به طور متناوب به عنوان مراکز سکونت مورد استفاده قرار داشتند..

این تیم همچنین دو سازه مستحکم را در منطقه شناسایی کردند که اولین آنها در منطقه حفاظت شده پارک ملی Białowieża و دیگری در منطقه جنگلی Wilczy Jar قرار دارد.

اولین سازه دارای قطر ۳۶ متر و یک خاکریز کوچک به عرض ۳ متر است. در فضای داخلی سازه، باستان شناسان سفال های اسلاوی مربوط به اوایل و اواخر قرون وسطی و آثار باستانی سنگ چخماق را یافتند.

ساختار دوم حدود ۱۷ متر قطر داشته و تجزیه و تحلیل بقایای آلی یافت شده در محل نشان می دهد که این مکان در دو دوره از قرن سوم و چهارم قبل از میلاد و قرن ۷ الی ۱۰ پس از میلاد مورد استفاده قرار گرفته است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: heritagedaily
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا