پانسمان نانو پودر ژل شونده برای زخم های دیابتیک و سوختگی

به گزارش سیناپرس، محققان و دانشجویان یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت یک پانسمان پودری شکل نانویی شده اند که وقتی روی زخم قرار می گیرد، به ژل تبدیل می شود. این پانسمان نانویی مراحل نیمه صنعتی خود را طی کرده و در حال ورود به فاز صنعتی هستند.

به گفته کاووس رزمجویی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر و مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان، این پانسمان به این شکل عمل می کند که نانوذرات و نانوپودرها با قرار گرفتن روی بستر زخم، تبدیل به ژل شده و یک غشای یکنواخت را روی سطح زخم تشکیل می دهند تا فرآیند ترمیم زخم به بهترین شکل انجام شود. 

درواقع، زمانی که لایه ای نازک از پودر روی زخم قرار می گیرد، رطوبت زخم باعث چسبیدن دانه های پودر به یکدیگر شده و تبدیل به غشایی نازک روی زخم می شود که حکم پانسمان روی زخم را ایفا می کند. 

او ادامه می دهد: این تشکیل غشا با نانوذرات ویژگی هایی را ایجاد می کند که می توان به این موارد اشاره کرد. حفظ رطوبت زخم، ایجاد گذردهی بین زخم و محیط اطراف و عدم ورود میکرواورگانیسم ها به داخل زخم از جمله این ویژگی ها به شمار می رود. 

به گفته این مدیر تحقیق و توسعه، این پانسمان ها تا حد زیادی فرآیند ترمیم انواع زخم ها، حتی زخم های مقاوم به درمان مانند زخم های سوختگی، زخم های دیابتیک و حتی زخم های معمولی را تسریع می کنند. 


رزمجویی درباره سرعت ترمیم زخم ها با استفاده از این پانسمان های نانویی به سیناپرس می گوید: در بررسی هایی که انجام شده، توانسته ایم تا 14 روز حدود 70 درصد از مساحت زخم را کامل ببندیم و بعد از 21 روز، زخم به طور کامل بهبود پیدا کرده است.

به عبارتی، این پانسمان ها بیشتر در درمان زخم هایی با وسعت و عمق زیاد کاربرد دارند اما افراد برای ترمیم سریع تر زخم های معمولی هم می توانند از آنها بهره ببرند.
این پانسمان های پودری در بسته بندی های کوچک (ساشه) یا ویال طراحی شده اند که با ریختن پودر روی زخم می توان جراحات را ترمیم کرد و با توجه به این که تا 7 روز هم ماندگاری دارد، فرد تا این مدت نیازی به تعویض پانسمان ندارد. 

به گفته مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان، یکی از ویژگی هایی که این پانسمان های پودری دارند، این است که در عین این که قابلیت چسبندگی به ناحیه زخم را داراست، به راحتی هم از آن جدا می شود و احتمال خونریزی مجدد در آن ناحیه وجود ندارد و بیمار دردی را تحمل نمی کند. 

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا