چاپگرهای سه بعدی کلید فناوری در مریخ هستند

به گزارش سیناپرس، یکی از گزینه هایی که برای استفاده در مریخ در حال بررسی است، امکان چاپ سه بعدی در فضا است. بر اساس این طرح،  با استفاده از مواد یافت شده در سیاره سرخ می توان تجهیزات مورد نیاز را تولید کرد.

این ایده برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ با مواد ماه توسط یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی آمیت باندیوپادایا (Amit Bandyopadhyay) مورد آزمایش قرار گرفت که او نیز پشت تحقیق در مورد استفاده از مواد چاپ سه بعدی در مریخ است.

در سال ۲۰۱۱، این تیم از غبار تقلیدی ماه، که به عنوان سنگ ماه نیز شناخته می شود، برای چاپ سه بعدی مواد، در دانشگاه ایالتی واشنگتن استفاده کردند. به گزارش سیناپرس،از آن زمان، این فناوری در ایستگاه فضایی بین‌المللی پیاده‌سازی شده و امکان ایجاد مواد از طریق پرینت سه بعدی در صورت نیاز را فراهم می ‌کند. 

در این تحقیق، باندیوپادایا و تیمش از گرد و غبار مریخی در غلظت های ۵ تا ۱۰۰ درصد ترکیب شده با آلیاژ تیتانیوم برای ایجاد اشیا چاپ شده با پرینترهای سه بعدی استفاده کردند. سپس این مخلوط را تا ۳۶۳۲ درجه فارنهایت حرارت داده و آن را به شکل ‌های مختلف درآوردند.به گزارش سیناپرس، پس از سرد شدن، محققان این ماده را برای تعیین استحکام آن آزمایش کردند. آنها دریافتند که مواد ساخته شده با مواد ۱۰۰٪ مریخی به راحتی می شکند، با این حال آنها استدلال کردند که از این مواد همچنان می توان برای پوشش اجسام جهن محافظت در برابر تشعشع استفاده شود.

به گزارش سیناپرس، مواد ساخته شده از سنگ های مریخی با غلظت ۵ درصد اما  بسیار بادوام هستند، در واقع حتی بیشتر از تیتانیوم  خالص دارای استحکام بوده و این موضوع امکان ایجاد مواد انعطاف پذیر و در عین حال سبک وزن را با استفاده از یک چاپگر سه بعدی و مواد  موجود در مریخ فراهم می کند.

به گفته محققان، علاوه بر تیتانیوم، همچنین امکان استفاده از انواع مختلف فلزات در مخلوط سنگ مریخ برای ایجاد موادی با خواص دیگر وجود دارد. علاوه بر این، ویژگی های فوق بدان معنی است که اگر یک ماموریت آینده مریخ وجود داشته باشد، امکان ساخت برخی مواد با استفاده از پرینت سه بعدی روی این سیاره وجود خواهد داشت. این فناوری به طور قطع دورنمای سفر به مریخ را ممکن ‌تر می کند.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: slashgear

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا