تلفن هوشمند در نقش ابزار پزشکی

بر اساس گزارش انجمن قلب امریکا (American Heart Association) برنامه های گوشی های هوشمند و سنسورهای پوشیدنی می توانند در انتخاب سبک زندگی سالم به مردم کمک کنند.  

پروفسور لورا. ای. بورکه (Lora E. Burke) از دانشگاه پیتزبورگ (University of Pittsburgh) و سرپرست نویسندگان گزارش انجمن قلب امریکا در رابطه با نقش کمک این فن آوری ها به سلامت انسان می گوید: « یک تکنولوژی سیار سلامت همچون برنامه نرم افزاری گوشی های همراه هوشمند برای نظارت بر رژیم غذایی ، وزن و فعالیت های بدنی افراد می تواند به افراد کمک کند تا شیوه زندگی و برنامه ورزشی خود را بهبود بخشند . »

وی در ادامه توضیحاتش اعلام کرد : « این واقعیت وجود دارد که هنوز تاثیر فن آوری های سیار بهداشتی به طور کامل مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته اند و موضوع فوق به این معنا نبوده که آن ها در سلامت افراد موثر نیستند . نظارت فردی (نظارتی که شخص بر عملکرد و رفتار خود داشته باشد) یکی از راهبردهای اصلی برای تغییر شیوه زندگی به ویژه برای سلامتی قلب و عروق محسوب می شود. »

انجمن قلب امریکا در آخرین گزارش خود اقدام به انتشار بررسی ها و مطالعات کارشناسی شده اثر فن آوری های سلامت همچون برنامه های تلفن های همراه هوشمند برای مدیریت وزن ، افزایش فعالیت بدنی ، ترک سیگار ، کنترل فشار خون بالا ، کلسترول بالا و دیابت کرد .  

قابل توجه است که در حال حاضر، یک پنجم افراد بالغ و بزرگسالان آمریکایی از برخی فن آوری های موجود سیار برای ارزیابی اطلاعات سلامت بدنی خود و برنامه های بهداشتی استفاده می کنند و به دانلود برنامه های نرم افزاری مختلف ورزشی ، اندازه گیری ضربان قلب و غیره برای گوشی های همراه هوشمند خود می پردازند.

در گزارش این انجمن آمده است ، با این که اثر کامل این برنامه ها بر سلامت افراد اثبات نشده ، اما شواهد علمی نشان می دهد که اثر فن آوری های سیار سلامت برای کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی – عروقی و سکته محدود است.  به اعتقاد پروفسور بورکه این امکان وجود دارد که  دستگاه ها و برنامه های نرم افزاری بتوانند به افراد کمک کند تا شیوه زندگی خود را بهبود ببخشند تا بدن و قلبی سالم داشته باشد.  

پروفسور بورکه در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: « بهتر است تا افراد برای انتخاب یک فن آوری سیار سلامت و یا یک برنامه نرم افزاری تلفن همراه مناسب از افراد متخصص ارائه دهنده سلامت مانند مربی های تناسب اندام و متخصصان تغذیه کمک بگیرند تا بتوانند برنامه ای موثر و مناسب برای خود انتخاب کنند.»

در خاتمه لازم به ذکر است که شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله ویژه انجمن قلب امریکا  Circulation journa به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا