گرگ ها جایگزین سگ ها می شوند

به گزارش سیناپرس، یک همکاری تحقیقاتی بین دانشگاه‌ های استکهلم و لوند نشان داده است که گرگ‌ ها نه تنها توانایی ایجاد روابط اجتماعی با انسان‌ ها را دارند، بلکه این رفتارها مشابه رفتارهای سگ‌ های خانگی است که در شرایط یکسان بزرگ شده‌ اند.
در این مطالعات، ۱۲ توله سگ و ۱۰ توله گرگ توسط یک مربی زن به روشی استاندارد و یکسان بزرگ شدند. سپس محققان یک تست وضعیت عجیب را که در ابتدا برای آزمایش دلبستگی در نوزادان انسان طراحی شده بود، بر روی هر یک از حیوانات انجام دادند. این آزمایش اساساً شامل ورود و خروج مربی آشنای حیوانات و یک زن غریبه بود که به نوبت به اتاقی که سگ یا گرگ در آن قرار داشت وارد و از آن خارج می شدند.
 به گزارش سیناپرس، سپس رفتار حیوان با شناسایی شد که شامل رفتارهای مثبت یا کنجکاوانه مانند اکتشاف، تماس فیزیکی، بازی اجتماعی، احوالپرسی و اقداماتی که بیشتر نشان دهنده استرس یا ترس است مانند ایستادن در کنار در، دنبال کردن، خم شدن، جمع کردن دم و یا قدم زدن، ثبت و اندازه گیری شد.

در طول آزمایش، گرگ ها نشان دادند که زمان بیشتری را صرف احوالپرسی و تماس فیزیکی با فرد آشنا می کنند تا فرد غریبه. این یافته قویاً نشان می ‌دهد که گرگ‌ ها مانند سگ ‌ها بیش از حد توانایی ایجاد وابستگی به انسان‌ها را دارند و همانطور که سن حیوانات نشان می ‌دهد، این توانایی تنها به توله‌ های گرگ محدود نمی ‌شود.

دکتر کریستینا هانسن ویت (Christina Hansen Wheat) پژوهشگر ارشد این مطالعات از دانشگاه استکهلم در سوئد می گوید: بسیار واضح بود که گرگ ها مانند سگ ها، فرد آشنا را بر غریبه ترجیح می دهند. اما چیزی که شاید حتی جالب ‌تر بود این بود که در حالی که سگ‌ ها به‌ ویژه تحت تأثیر وضعیت آزمایش قرار نگرفتند، گرگ‌ ها در اتاق آزمایش قدم می ‌زدند. هنگامی که فرد آشنا دوباره وارد اتاق شد، رفتار قدم زدن متوقف شد، این امر نشان می دهد که فرد آشنا به عنوان یک محافظ استرس اجتماعی برای گرگ ها عمل می کند.

او می افزاید:این اولین باری است که این نوع رفتار دلبستگی در گرگ‌ ها نشان داده می ‌شود و هنسن معتقد است که این یافته نشانگر پیوند قوی بین این حیوان و فرد آشنا است.
به گزارش سیناپرس، در این مطالعات هنسن ویت نشان داد که توانایی گرگ ها برای نشان دادن دلبستگی به انسان با در نظر گرفتن تعامل انسان و گرگ در دوران ماقبل تاریخ منطقی است. هنسن ویت می‌ گوید: گرگ ‌هایی که وابستگی به انسان را نشان می ‌دهند، می‌ توانستند یک مزیت انتخابی داشته باشند و می ‌توانستند هدف بالقوه‌ ای برای انتخاب های اولیه در طول اهلی کردن سگ ها به شمار روند.

این تیم تحقیقاتی امیدوار است که با بررسی و مقایسه رفتار سگ ‌ها و گرگ‌ هایی که در شرایط یکسان بزرگ شده ‌اند، بتواند درک رو به رشد ما از نقش اهلی‌ سازی در توسعه روابط انسان با سگ و گرگ را ارتقا دهد.

مترجم: لنا می آبادی