برای رسیدن به شادی، آن را دنبال نکنید

به گزارش سیناپرس، محققان در مطالعات خود به دنبال شناسایی کلید شادی و خوشبختی بوده و دریافتند جستجوی شادی به شرط عدم احساس کمبود وقت و اضطراب، منجر به شادی می شود. افرادی که در این مطالعه هدف مستمر شادتر بودن را داشتند، احساس کردند زمان کمتری برای رسیدن به آن وجود دارد و به خاطر همین زمان کم، کمتر احساس خوشبختی می کردند.

در مقابل، کسانی که اجازه دادند شادی فقط اتفاق بیفتد و به دنبال آن نبودند، همان عجله را احساس نکردند و در نتیجه، شادتر بودند.

محققان در این رابطه  توضیح می دهند: به نظر می‌رسد زمان در میان جست‌ و جوی خوشبختی ناپدید می ‌شود، اما تنها زمانی که به عنوان هدفی در نظر گرفته شود که مستلزم پیگیری مداوم است.

این یافته ها نشان می ‌دهد: جستجوی نادرست و همراه با اضطراب خوشبختی می ‌تواند به‌ طور عجیبی منجر به عدم رسیدن به خوشبختی و خوشحالی شود.

در این میان باید توجه داشت که احساس کمبود زمان تنها یکی از روش هایی است که دنبال کردن خوشبختی می تواند نتیجه معکوس در پی داشته باشد.به گفته روان شناسان، ما همچنین می‌توانیم خود را مجبور به انجام فعالیت ‌هایی کنیم که واقعاً از آن لذت نمی ‌بریم، پول زیادی خرج کنیم یا به سادگی در مورد شادی فکر کنیم.

به گزارش سیناپرس، در این مطالعه سطوح طبیعی شادی جویی افراد مورد آزمایش قرار گرفت. در چهار مطالعه مجزا، محققان دریافتند: دنبال کردن شادی در نهایت می ‌تواند آن را کاهش دهد. در واقع باید پذیرفت که همه ما برای توقف و لذت بردن از ثمرات کار خود به زمان نیاز داریم و زمانی که برای شاد بودن، عجله می کنیم، هدف خود را گم کرده و جای شادی، اضطراب و ناراحتی به دست می آوریم.

محققان در این رابطه می گویند: از آنجا که درگیر شدن در تجربیات و چشیدن احساسات مرتبط با آن در مقایسه با صرفاً خرید کالاهای مادی به زمان بیشتری نیاز دارد، احساس کمبود زمان باعث می ‌شود افراد به جای لذت بردن از تجارب اوقات فراغت، دارایی‌های مادی را ترجیح دهند.

به گزارش سیناپرس، با تشویق مردم به نگرانی کمتر در مورد دنبال کردن شادی به عنوان یک هدف بی پایان، مداخلات موفق ممکن است در نهایت به آنها زمان بیشتری داده و در نتیجه شادی بیشتری را تجربه کنند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Psychonomic Bulletin & Review منتشر شده است.

مترجم: مولود یوسفی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا