تاثیر تداوم جنگ روسیه و اوکراین بر امنیت غذایی جهان

به گزارش سیناپرس، اوکراین و روسیه نقش مهمی در تولید گندم جهان ایفا کرده و به نوعی سبدهای نان جهانی هستند. این امر به ویژه برای غلات مهمی از جمله گندم و ذرت دیده می شود.

از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، بازارهای کشاورزی جهانی به دلیل کاهش صادرات غلات بی ثبات شده است. شرایط فوق باعث افزایش قیمت مواد غذایی و تشدید ناامنی غذایی در مناطقی شده است که به واردات غلات وابسته هستند.

اگرچه پیامدهای کوتاه مدت درگیری روسیه و اوکراین نامشخص است اما دکتر ژروم دومورتیه و همکارانش طی مطالعات جدید خود،  پیامدهای بالقوه میان مدت و بلندمدت کاهش صادرات گندم و ذرت را مدل‌ سازی کردند.

این محققان در تحلیلی که سطوح مختلف کاهش تولید و صادرات را بررسی می‌ کند، پیش ‌بینی می‌کنند که در صورت تداوم محدودیت‌ های صادراتی، قیمت‌ های ذرت و گندم احتمالاً تا 4.6 درصد و 7.2 درصد در سال آینده افزایش خواهند یافت.

آن ها همچنین پیش بینی می کنند که گسترش تولید گندم و ذرت در مناطق دیگر می تواند تا حدی کاهش صادرات را جبران کند که می تواند افزایش قیمت ها را کاهش دهد. با این حال، تیم مطالعاتی فوق فاش می ‌کند که این افزایش تولید ممکن است به قیمت انتشار کربن بیشتر تمام شود.

به گزارش سیناپرس، یافته‌های این مطالعه نشان می ‌دهند که چگونه اختلالات تجاری و تولید ناشی از درگیری روسیه و اوکراین ممکن است تأثیر مضاعفی از تشدید مسائل جاری امنیت غذایی جهانی مانند خشکسالی و قیمت ‌های بالای کود  و به خطر انداختن تلاش‌های مداوم برای کاهش آب و هوا داشته باشد. 

شرح کامل این مطالعه و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Food منتشر شده است.

مترجم: مولود یوسفی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا