مطالعه محل برخورد شهاب سنگ ها روی سطح مریخ

به گزارش سیناپرس، محققان ناسا با کمک اطلاعات به دست آمده از کاوشگر اینسایت در حال بررسی شواهد برخورد شهاب سنگ ها با مریخ هستند. این مطالعه اولین تشخیص امواج لرزه‌ ای و صوتی را از برخورد های سیاره ‌ای دیگر که به دهانه‌ های مریخی مرتبط هستند، ارائه می‌ کند.

به طور کلی ورود اتمسفر و برخورد سطحی یک شهاب سنگ در سرعت های بالا باعث ایجاد امواج و شوک می شود. این امواج به امواج لرزه ای و صوتی تبدیل می شوند که توسط لرزه نگارها قابل تشخیص هستند.

چنین امواجی برای رویداد های انفجار هوا که نقش ضربه‌ گیر را دارند اهمیت داشته و قبل از رسیدن به سطح شکسته می ‌شود. این پدیده در جو زمین نیز دیده شده و برای تشکیل یک دهانه برخوردی کوچک روی زمین ثبت ثبت و مطالعه می شوند با این حال، مشاهدات ژئوفیزیکی تشکیل دهانه جدید در سیارات دیگر بسیار محدود بوده و تاکنون اطلاعات کمی از این پدیده در سایر سیارات به دست آمده است.

طی این مطالعه، رافائل گارسیا و همکارانش داده‌های لرزه ‌سنج کاوشگر InSight را تجزیه و تحلیل و امواج لرزه ‌ای و صوتی را از چهار رویداد شناسایی کردند. نویسندگان از زمان رسیدن امواج برای محاسبه مکان هر یک از این چهار رویداد استفاده کردند و سپس از مدارگرد شناسایی مریخ درخواست تصویربرداری کردند تا محل برخورد سه مورد از آنها را تأیید کند.

چهارمین رویداد لرزه ‌ای مرتبط با برخوردی بود که قبلاً با تصویربرداری شناسایی شده بود. با کمک این اطلاعات و شناخته شدن دهانه های منشا، امواج ناشی از ضربه می توانند برای ارائه اطلاعاتی در مورد فرآیند دهانه ها و ویژگی های جو و پوسته مریخ استفاده شوند.

به گزارش سیناپرس، نویسندگان نتیجه می‌گیرند که این یافته‌ها ارزش لرزه ‌شناسی سیاره ‌ای را برای مطالعه فرآیند های تاثیر بر جهان‌های دیگر نشان می ‌دهد.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Geoscience منتشر شده است.