ردگیری برخورد شهاب سنگ ها با مریخ به کمک کاوشگر اینسایت

به گزارش سیناپرس، بر اساس نتایج مطالعه ای جدید، امواج لرزه ای تولید شده توسط رویدادهای برخورد شهاب سنگ در مریخ توسط کاوشگر اینسایت ناسا شناسایی شده و توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا در دهانه های برخوردی مرتبط با آن مورد ردیابی قرار گرفته اند.

این مطالعه، اولین در نوع خود برای تشخیص امواج لرزه‌ای و صوتی ناشی از برخورد اجرام آسمانی در سیاره‌ای دیگر است که دهانه‌های مرتبط را نیز در بر می گیرد.

ورود به اتمسفر و برخورد با سطح سیاره توسط یک شهاب سنگ که در سرعت های بالایی اتفاق می افتد، باعث ایجاد امواجی به نام امواج شوک می شود.

این امواج به امواج لرزه ای و صوتی تبدیل می شوند که توسط لرزه نگارها قابل تشخیص هستند. چنین امواجی پیشتر برای رویدادهای مختلفی در جو زمین و دهانه برخوردی مربوط به آن ثبت شده‌اند. به گزارش سیناپرس، اما برای سیارات دیگر، مشاهدات ژئوفیزیکی مربوط به تشکیل دهانه های جدید، امری بسیار محدود بوده است.

حالا محققان ناسا با تجزیه و تحلیل داده‌های لرزه‌سنج کاوشگر اینسایت، موفق شده اند امواج لرزه‌ای و صوتی مربوط به چهار رویداد مختلف این چنینی را شناسایی کنند.

به گزارش سیناپرس، آن ها ابتدا از زمان رسیدن این امواج برای محاسبه مکان هر یک از این چهار رویداد استفاده کردند و سپس از مدارگرد شناسایی مریخ درخواست تصویربرداری کردند تا مکان‌های برخورد سه مورد از آن ها را تأیید کند.

این محققان بدین ترتیب و با شناسایی دهانه های مربوطه، اطلاعاتی را در مورد فرآیند ایجاد دهانه و ویژگی های جو و پوسته مریخ به دست آورده و در پژوهش های خود استفاده خواهند کرد.

به گزارش سیناپرس، یافته های فوق در نشریه Nature Geoscience منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه