فرزندان والدین سیگاری بیشتر در معرض آسیب تنفسی هستند

به گزارش سیناپرس، این مطالعه که توسط محققان دانشگاه ملبورن، جیاچنگ لیو (Jiacheng Liu) و دکتر دین بوئی (Dinh Bui) رهبری شده، نشان می ‌دهد که اگر پدر در معرض دود سیگار قرار گرفته و سیگاری شود، خطر ابتلا به آسم در فرزندان او بسیار بیشتر می‌ شود. محققان می گویند یافته های آنها نشان می دهد که چگونه سیگار می تواند در سلامتی نه تنها افراد سیگاری و فرزندان آنها، بلکه به نوه های آنها آسیب برساند. 

برای این مطالعه، محققان ۱۶۸۹ کودک، پدران و پدربزرگ و مادربزرگ پدری آنها را بررسی کردند. محققان داده ها را در مورد اینکه آیا بچه ها در سن هفت سالگی به آسم مبتلا شده بودند با داده هایی در مورد اینکه آیا پدرها با والدین سیگاری بزرگ شده اند را مقایسه کردند. بررسی ها همچنین داده هایی را در مورد اینکه آیا پدران سیگاری فعلی، سابقا هم سیگاری بوده اند را شامل می شدند.

لیو درباره این مطالعات گفت: ما دریافتیم که خطر ابتلا به آسم غیر آلرژیک در کودکان در صورتی که پدران آنها در دوران کودکی در معرض دود سیگار قرار گرفته باشند، در مقایسه با کودکانی که پدرانشان در معرض دود سیگار قرار نگرفته اند، ۵۹ درصد افزایش می یابد. او افزود، اگر پدران در معرض دود قرار می گرفتند و خودشان به سیگار کشیدن ادامه می دادند، این خطر حتی بیشتر شده و به ۷۲ درصد می رسید.

دکتر بوی در این باره می گوید: یافته‌ ها نشان می ‌دهد: چگونه آسیب ناشی از سیگار می‌ تواند نه تنها بر سیگاری‌ها، بلکه بر فرزندان و نوه‌های آنها نیز تأثیر بگذارد.

دکتر بوی همچنین توضیح داد که مطالعه ما نشان می ‌دهد مردانی که در دوران کودکی در معرض دود سیگار قرار گرفته ‌اند، اگر از سیگار کشیدن اجتناب کنند، همچنان می ‌توانند خطری را که به فرزندانشان منتقل می‌ کنند، کاهش دهند.

اگرچه محققان نمی توانند مطمئن باشند که این آسیب چگونه از طریق نسل ها منتقل می شود، پروفسور دارماژ گفت که آنها فکر می کنند که این موضوع ممکن است به تغییرات اپی ژنتیکی مربوط باشد.

به گزارش سیناپرس، این ارتباط جایی است که عوامل محیطی مانند دود تنباکو با ژن ‌های ما تعامل می‌ کنند تا بیان آن‌ها را تغییر دهند. این تغییرات می تواند ارثی باشد، اما ممکن است تا حدی برای هر نسل قابل برگشت باشد.

به گفته محققان این امکان وجود دارد که دود تنباکو تغییرات اپی ژنتیکی را در سلول‌ ها ایجاد کند که پس از بزرگ شدن پسرها به تولید اسپرم ادامه خواهد داد. این تغییرات می تواند به فرزندانشان نیز منتقل شود.

به گزارش سیناپرس، محققان اکنون بررسی خواهند کرد که آیا افزایش خطر ابتلا به آسم در بزرگسالی ادامه دارد یا خیر و اینکه آیا پدرانی که در دوران کودکی در معرض دود سیگار بوده اند می توانند افزایش آلرژی یا سایر بیماری های ریوی را به فرزندان خود منتقل می کنند یا خیر.

مترجم: آنوش محمدزاده
منبع: hippocraticpost
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا