کاهش وزن کودکان با برنامه های مبتنی بر ویدیو

به گزارش سیناپرس، محققان آلمانی در یک تحقیق جدید نشان داده اند گروهی از کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی پس از دنبال کردن یک برنامه کاهش وزن 12 ماهه مبتنی بر ویدئو، موفق به کاهش وزن خود و بهبودی در سلامت متابولیک آن هم در شرایط قرنطینه ای ناشی از کووید 19 شده اند.

این برنامه آموزشی چند جزئی، به انتخاب غذا، مقدار وعده های غذایی و فعالیت بدنی در طول 12 ماه از محدودیت های قرنطینه کووید 19 پرداخته است. بر اساس نتایج، شرکت کنندگان نه تنها وزن خود را کاهش دادند، بلکه در سایر معیارهای سلامت متابولیک و رفتار رژیم غذایی خود نیز بهبود یافتند و اکنون کیفیت بالاتری را در زندگی خود تجربه می کنند.

چاقی یک اپیدمی رو به رشد جهانی است که با بسیاری از مشکلات سلامتی درازمدت دیگر از جمله دیابت نوع 2 و بیماری قلبی و همچنین ایجاد بار مالی و مراقبتی فزاینده بر خدمات بهداشتی مرتبط است. به گزارش سیناپرس،  در میان کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی، نه تنها خود عارضه برای افراد، مشکلات متعددی را ایجاد می کند، بلکه بار روانی ناشی از انگ چاقی و اضافه وزن نیز بر این مشکلات می افزاید.

برنامه های آموزشی جامع و خانواده محور معمولا می توانند تأثیر مفیدی بر سلامت کودکان داشته باشد. این برنامه‌های آموزشی غالبا مراقبت‌های طولانی‌مدت و سرپایی را از طریق حضور در جلسات منظم برای هدایت تغییرات در تغذیه و فعالیت بدنی و همچنین ارائه مشاوره روان‌شناختی برای کودکان و خانواده‌هایشان ارائه می‌کنند.به گزارش سیناپرس، اما محدودیت‌های اعمال شده در طول همه‌گیری کووید-19 چالش‌های جدیدی را برای درمان بیماران مبتلا به چاقی ایجاد کرد و بنابراین روی آوردن به روش و رویکردی جدید را ضروری کرد.

پژوهشگران آلمانی در همین راستا بود که طی یک مطالعه، اثربخشی یک برنامه کاهش وزن مبتنی بر ویدئو را در گروهی متشکل از 108 کودک و نوجوان مبتلا به چاقی (8 تا 17 سال) طی 12 ماه بررسی کردند. 

این برنامه جامع شامل سمینارها و کارگاه های آموزشی در مورد انتخاب غذا، پخت و پز و کنترل وعده غذایی، همراه با جلساتی در مورد موضوعات چالش برانگیزتر مانند غذا خوردن احساسی و پیامدهای سلامتی چاقی بود. 

به گزارش سیناپرس، محتوای آموزشی همچنین با جلسات آشپزی زنده، یک خبرنامه هفتگی حاوی نکات و به روز رسانی های موضوعی و حتی اجرای زنده رقص همراه بود. در اواسط برنامه نیز والدین در یک مسابقه زنده با کودکان به رقابت پرداخته و دانش آن ها را در مورد موضوعات تحت پوشش ارزیابی می کردند.

در پایان دوره مطالعه، اکثر شرکت کنندگان، بهبودهایی در سلامت متابولیک از جمله کاهش شاخص توده بدنی، کاهش سطح چربی خون و کاهش عوامل مرتبط با مقاومت به انسولین نشان دادند. شرکت‌کنندگان همچنین با کاهش وعده‌ها و میان‌وعده‌های کمتر، انتخاب‌های غذایی بهتری داشتند.

به گفته مجریان این تحقیق، درمان موفقیت‌آمیز چاقی دوران کودکی، کار چالش برانگیزی است، اما ما نشان داده‌ایم که چنین افراد مبتلا به چاقی را می شود از طریق آموزش های ویدیویی کمک کرد.به گزارش سیناپرس، این آموزش ها باعث می شوند که شرکت‌کنندگان بهبود مناسبی را در انتخاب‌های غذایی، کنترل اشتها و اندازه وعده‌های غذایی خود نشان دهند که مستقیما در معیارهای سلامت متابولیک و کیفیت زندگی آن ها منعکس می شود.

آن ها افزوده اند: نتایج به دست آمده در پژوهش ما بسیار امیدوارکننده هستند و این رویکرد می تواند به روندی مفید و مقرون به صرفه برای کنترل عارضه آزاردهنده چاقی در کودکان و نوجوانان مطرح باشد.

به گزارش سیناپرس، این نتایج علمی پژوهشی در شصتمین نشست سالانه انجمن اروپایی غدد درون ریز اطفال ارائه شده اند.

ترجمه:رهاامیدوار
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا