رمزگشایی ببر بیان رستم طراحی شد

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، صادق سواعدی که در عرصه نوآوری و شخصیت‌های باستانی واسطوره ای فعالیت می کند، با حمایت پارک علم و فناوری های نرم و صنایع خلاق، موفق به طراحی و ثبت «رمزگشایی ببر بیان رستم» شد و سعی کرد تا لباسی را در نمایشگاه بین المللی کیش نمایش دهد که در شان ومنزلت این شخصیت باشد.

وی در مورد  مقاله «رمزگشایی ببر بیان رستم» به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، گفت: ببربیان، یک زره وتن پوش جنگی است که متعلق به رستم دستان در اشعار فردوسی چندین بار یاد شده و البته در یک سری روایات تاریخی، زره ببربیان  در باورها همان ببر است و در بسیاری از تصاویر و.. همان ببر طراحی شده است.

سواعدی افزود: مساله ای  که تناقص ایجاد می کند این است که پوست ببر رستم چرا پر آوازه است، در صورتی که بیشتر جنگجویان باستانی از پوست حیوانات استفاده می کردند و چرا پوست ببر رستم در یک سری روایات عنوان شده که نه شمشیر ونه آتش بر آن کار ساز بود  که در این مبانی باید پژوهش های علمی صورت می گرفت.

این سازنده لباس های زرهی و نمایشی ادامه داد: انسان ها در طول تاریخ همیشه در جنگ ها به دنبال ساخت زره وسلاح هایی بودند تا بتوانند پیروز میدان باشند که در زمینه زره رستم دستان می توان به اصطلاح امروزی آن را «جلیقه ضد گلوله» دانست.

سواعدی اظهارکرد: ببربیان، یک زره به اصطلاح امروزی شبیه به جلیقه ضدگلوله است که از یک جانور سخت پوست ساخته شده که قطعا شکل ظاهری سخت پوستان همه دارای برجستگی وپازلی دارندکه این جانوران شاید در چندقرن پیش بودند و طی سال ها منقرض شده اند. اما متاسفانه تا امروز تصویر درستی از زره رستم دیده نشده است.

سواعدی با اشاره به پژوهش هایی که انجام شده، اظهارکرد: رستم دستان به جسمی تنومند و هوشیاری در نبردهای میدانی قطعا در انتخاب وساخت زره تبحر زیادی می تواند داشته باشد و از سویی پر آوازه بودن زره رستم و ترسناک بودن آن که ویژگی ظاهری خاصی برایش ایجاد می کرده که نظریه من را قوی تر کرد تا زره دارای شکل ظاهری پازلی با برجستگی است ودرکنار آن در مقابل آتش وشمشیر مقاوم بود.

گفتنی است، این لباس های زرهی و نمایشی فعالیت خود را  از سال ۱۳۸۳ در حوزه «کاسپلی» به عنوان یک صنعت هنری که خارج از کشور فعالیت آنها در زمینه شبیه سازی شخصیت های محبوب شامل شخصیت های "کمیک،گیم،انیمه،فیلم،کارتون است، تا سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است و برای تحقیق در زمینه لباس زرهی رستم دوسال تحقیق داشته است.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا