شناسایی آثار باستانی ۸ هزار و ۵۰۰ ساله در جنوب خلیج فارس

به گزارش سیناپرس، در پی برگزاری پنجاه و پنجمین سمینار مطالعات تاریخی کشورهای عرب که توسط انجمن بین المللی مطالعات عربستان در دانشگاه هومبولت برلین برگزار شد، یافته های جدید باستان شناسی در این مناطق معرفی شده و مقالات تحقیقاتی متعددی ارائه شدند.

این سمینار تنها انجمن بین المللی سالانه برای ارائه آخرین تحقیقات دانشگاهی در مورد میراث فرهنگی و طبیعی شبه جزیره عربستان و کشورهای جنوب خلیج فارس است.

بر اساس گزارش های منتشر شده در این سمینار بین المللی، دو مکان نوسنگی که قدمت آن به ۶ هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی ‌گردد، در ابوظبی کشف شده است. یکی از این محوطه های باستانی شامل مجموعه ای از اتاق‌ های سنگی بوده و نشان دهنده نقطه آغازین معماری در این منطقه از جهان محسوب می شود.

این یافته ها در قالب چهار مقاله تحقیقاتی ارائه شد که جزئیات فعالیت های باستان شناسی و اکتشافات انجام شده توسط دپارتمان فرهنگ و گردشگری – ابوظبی را نشان می دهد.

به گزارش سیناپرس، یافته‌ های هر دو سایت شامل آثار متعددی از جمله نوک پیکان، قطعات ظروف گچی و سایر ادوات سنگی در جزیره غاغا، واقع در غربی ‌ترین قسمت ابوظبی است. تاریخ ‌گذاری این مکان‌ها با استفاده از روش کربن ۱۴  نشان می‌دهد که این جزیره در سال ۶۵۰۰ قبل از میلاد اشغال شده است، که این تاریخ بسیار قبل تر از هر معماری داخلی شناخته شده دیگری در منطقه است.

در مقاله دوم، کاوش‌ های اخیر در جزیره غاغا و ظهور معماری داخلی در منطقه ، به تفصیل شرح داده شده است. تحقیقات میدانی که در سال‌های اخیر در اطراف العین، جبل حفیت و در لبه دشت الجوو انجام شده است منجر به کشف چندین سایت سطحی و آثار پارینه سنگی با قدمت بیش از ۳۰۰ هزار سال پیش شده است.

طی مقاله سوم، گزارشی از سوابق پارینه سنگی ابوظبی و جزئیات کاوش و یافته‌ها، از طیف آثار باستانی جمع ‌آوری‌ شده از این مکان ‌ها تا رویکرد های زمین ‌باستان‌ شناسی مورد استفاده برای شناسایی منابع مواد خام و روشن‌ سازی فرآیند های شکل‌ گیری سایت را به تفصیل شرح داده است.

به گزارش سیناپرس، طی یک کاوش دیگر در قالب پروژه حصار مرزی عمان ۲۰۲۱ ، مطالعاتی در زمینه کشاورزی و تدفین در منطقه مرز عمان و امارات متحده انجام شده است. این سایت باستانی شامل نوار مرزی به طول ۱۱ و نیم کیلومتر می شود.
سایر یافته‌ های مهم عبارتند از یک مقبره بزرگ سنگی در گورستان وسیع عصر آهن، مقبره‌ های دوره پیش از اسلام  و بیش از ۵۰ کانال آب زیرزمینی که با تکنیک های مختلفی در طول ادوار مختلف تاریخی ساخته شده اند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: khaleejtimes
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا