راه حل های زیست فناورانه برای رفع مشکلات زیست محیطی

الهه پور فخرایی، دانشجوی دکترای بیوفیزیک، یکی از پژوهشگران شرکت دانش بنیان ویستا ژن آنزیم در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: هرچند  تحمیل آلودگی به محیط زیست در زندگی بشری اجتناب ناپذیر است اما امروزه استفاده از ایده‌های زیست فناورانه برای رفع مشکل‌های حوزه‌های صنعت، کشاورزی، پزشکی و محیط زیست بسیار اهمیت دارد از اینرو ما بر آن شدیم با رشد زیست فناوری کشورهای توسعه یافته همگام شویم تا شاید بتوانیم با بکارگیری ترکیب های دوستدار محیط زیست همانند بیوکاتالیست ها به جای ترکیب های شیمیایی تعهد خود را به آیندگان ادا کنیم.

وی افزود: بیو کاتالیست‌ها یکی سری ترکیباتی هستند که بدون اینکه مصرف شوند خودشان یک واکنش را کاتالیست می کنند؛ این ترکیبات کلا از ماده بیو گرفته می شوند یعنی ساختارشان زیستی است و باعث آلودگی محیط زیست نمی شود. این ترکیب ها در محیط تجزیه می شوند به همین دلیل می‌توانند کاربردهای مختلفی در حوزه های پساب‌های صنعتی، نفتی داشته باشند.

وی به کاربردهای این ترکیب های صنعتی اشاره کرد و در این باره گفت: تولید بیوکاتالیست رسوبزدا یکی از این کاربردها است؛ مواد زائد و لجن های نفتی در تانک ها رسوب می کنند و به دلیل ویسکوزیته بالا باعث مشکلاتی در استخراج و پمپاژ می شوند. بیوکاتالیست ها موجب کاهش ویسکوزیته رسوب های نفتی و تشکیل میکرو امولسیون و ماکرو امولسیون می شوند و قابلیت پمپاژ را افزایش می دهند.

وی اظهار کرد: این ترکیب ها می توانند تا درصد بالایی لجن های نفتی در مخازن ذخیره نفت را پاکسازی و بازیافت کنند. در کشورهای توسعه یافته استفاده از بیو کاتالیست ها در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت سالهاست که مورد توجه است. حال آنکه در ایران هنوز از روش های قدیمی استفاده می شود.

این پژوهشگر بیان کرد: همچنین می توان با استفاده از زیست فناوری، بیوکاتالیست های پالاینده پساب های صنعتی تولید کرد.این محصول نه تنها مورد نیاز بلکه ضروری است. مسوولان بارها درباره مشکل کم آبی در کشور هشدار داده اند اما با بازیابی پساب‌ها با هدف به کارگیری در بخش کشاورزی( بیشترین بخش آب مصرفی در کشور) می توان در حل مشکل کم آبی قدمی بزرگ برداشت.

فخرایی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اهمیت صنعت نفت در کشور و تحمیل آلودگی های آن به محیط زیست و خطرهای بسیار بالای مواد فنولی برای سلامت انسان و سایر موجودها بکار گیری این بیوکاتالیست ها در بحث سلامت جامعه و رفع آلودگی‌های پساب ها بسیار با اهمیت است. بسیاری از کارشناسان علت افزایش سرطان در مناطق آلوده به ترکیبات فنولی را استنشاق و تماس با این مواد ذکر کرده اند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از کاربردهای جدید این ترکیبات تولید بیوکاتالیست‌های مواد شوینده است. هدف اصلی تولید آنزیم های صنعتی لیپاز، پروتئاز و پودر چند آنزیم مواد شوینده است. هم اکنون این آنزیم ها در کشورمان تولید نمی شود بلکه سالانه حجم عظیمی از این آنزیم ها از کشورهایی مانند دانمارک، چین و کره به کشورمان وارد می شوند.

وی به وجه تمایز این محصول نسبت به نمونه های مشابه خارجی اشاره کرد و در این باره گفت: هم اکنون این محصول ضمن بومی بودن، یک سوم نمونه مشابه خارجی قیمت دارد. کیفیت آن نیز با کالاهای مشابه خارجی برابری می کند.

وی گفت: هم اکنون یکی از دردهای شرکت دانش بنیان این است که بازار را خوب نمی شناسند. ما ابتدا سعی کردیم شناخت کافی نسبت به بازار کسب و سپس این محصول ها را عرضه کنیم؛ هم اکنون این محصول در تهران و برخی از شهرستان ها توزیع شده است.