راهنمای سفر به شهر کاظمین

به گزارش سیناپرس، علت نامگذاری این شهر به کاظمین، وجود مقبره های امام موسی کاظم (ع) و امام محمد تقی (ع) در این منطقه است. در حال حاضر این شهر از لحلظ ادارای تابع و وابسته به بغداد است.

تاریخچه کاظمین

در اصل شهر کاظمین در منطقه ای بر پا شده است که پیش از آن باغی بوده منصور عباسی آن را به عنوان مقبره خانوادگی انتخاب کرده و گورستان قریش نامید. در سال 179 هجری قمری، امام موسی کاظم براساس دستور هارون الرشید، از مدینه به بغداد آمد و در آن شهر زندانی شد و سپس در 183 ه.ق به دستور خلیفه توسط زندان بانش، مسموم و کشته شد و در این محل به خاک سپرده شد.

به دستور مامون عباسی بقعه ای بر روی قبر امام کاظم ساختند و از آن پس دولتمردان بسیاری در این محل دفن شدند. پس از آن در سال 220 هجری قمری امام جواد توسط همسرش برادرزاده معتصم عباسی مسموم شد و در همین محل به خاک سپرده شد. پس از اینکه مقبره ای نیز بر روی قبر اما جواد ساختند آن را کاظمین نامیدند.

در اوایل تاریخ به وجود آمدن این شهر، به عنوان مرکز مهمی برای آزموه های شیعه محسوب می شد. اما به مرور زمان از اهمیت شهر کاسته شد و با اوج گیری شهرهای دیگر این شهر رو به افول رفت.

در دوره آل بویه دو آرامگاه بزرگ گنبد دار بر روی این مقابر ساخته شد و در دوره دیلمیان حرم این امامان توسعه داده شدند. علاوه بر آن یک بیمارستان بین کاظمین و بغداد ساخته شد که باعث شد تا جایگاه شهر کاظمین در کنار شهر بغداد بهتر و مهم تر شود.

بیشترین آسیبی که به این شهر وارد شد، در زمان حمله مغولان در سال 1258 میلادی بود که حرم های امامان شیعه سوزانده شدند. قابل توجه است که پس از جنگ جهانی اول، شهر کاظمین مرکز مهمی از شورش عراق علیه بریتانیا بوده است.
از دوره صفویه حرم این امامان گسترده تر و با آئینه کاری و کاشی کاری تزئین شد. از این دوره رونق این حرم و شهر بیشتر شد.

آب و هوای کاظمین

شهر کاظمین دارای آب و هوای بیابانی نیمه مرطوب بوده است و در تابستان از ماه ژوئن تا آگوست (خرداد تا مرداد)، حداکثر دما 44 درجه سانتیگراد همراه با تابش آفتاب و بارندگی کم گزارش می شود. سال های اخیر در ماه جولای برابر با تیرماه دما تا 51 درجه سانتیگراد نیز افزایش داشته است.

رطوبت این شهر در تابستان به طور متوسط کمتر از 50 درصد بوده زیرا فاصله آن از خلیج جنوب عراق و سواحل خلیج فارس نسبتا زیاد است. وجود طوفان های بیابانی و گرد و غبار در طول تابستان طبیعی است و گاهی بادهای تندی در آن ناحیه می وزد.

آب و هوای این شهر در زمستان نیمه گرمسیری بوده و از دسامبر تا فوریه (آذرماه تا بهمن ماه)، حداکثر دما به ترتیب 15.5 تا 18.5 درجه سانتیگراد است. بارش سالانه شهرکاظمین، تقریبا به طور کامل به دوره ای از نوامبر تا مارس (آبان ماه تا فروردین) محدود می شود.

موقعیت جغرافیایی کاظمین

 شهر کاظمین در بخش شمال بغداد و در قسمت غربی رود دجله واقع شده است و عرض این رودخانه، این شهر را از بغداد جدا می کند و تنها 8 کیلومتر با بغداد فاصله دارد.

بهترین زمان سفر به کاظمین

از آن جهت که بیشتر سفر کاروانی به شهر کاظمین که یک شهر زیارتی است، در ماه های محرم و صفر است و این ماه ها هر ساله ده روز جابه جا می شوند نمی توان برای برنامه ریزی کلی، دقیق اظهار نظر کرد. اما اگر این ماه ها در فصل های پاییز و زمستان ایران برابر بودند بهتر است لباس گرم به همراه داشته باشید.

در صورت سفر انفرادی بهتر است به شرایط آب و هوایی این شهر که در بالا ذکر شهر است بیشتر دقیت کنید.

طریقه رسیدن به شهر کاظمین

نزدیکی بغداد و کاظمین سفر به این شهر را آسان تر می سازد چرا که می توان از امکانات شهر بغداد استفاده کرد و آسان تر به کاظمین رسید.

در صورت سفر با کاروان، معمولا سفرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا در یک سفر گنجانده می شود و از فرودگاه بغداد یا نجف وارد عراق شده و بقیه مسیرها بین شهری را با اتوبوس طی می کنند. فاصله کاظمین تا بغداد 8 کیلومتر و کاظمین تا نجف 108 کیلومتر است.

در سفرهای انفرادی نیز بهترین وسیله اتوبوس است اما برای امنیتش بیشتر باید نسبت و کیف و وسایل همراهتان دقت کرده و از آنها حفاظت کنید. تقریبا می توان با اتوبوس از همه شهرهای عراق به بغداد یا کاظمین رسید .

خطوط ریلی عراق بیش از صد سال قدمت دارد و برخی از شهرهای این کشور را به هم متصل می سازد  و هممترین شهر اتصالی بغداد با دیگر شهرها است. در بین شهرهای زیارتی خطر ریلی بغداد – سامرا وجود دارد که سفر این دو شهر را آسان می سازد. به دلیل نزیدیک شهر کاظمین با بغداد می توان از خطوط ریلی این شهر استفاده کرد. به این معنا که اگر در منطقه یا شهری که قرار دارید و آن شهر خطوط ریلی با بغداد داشته باشد سفر با قطار برای رسیدن به کاظمین امکان پذیر خواهد شد.

حمل و نقل و گشت و گذار در شهر کاظمین

بستگی دارد با کاروان سفر می کنید یا قصد سفر با صورت انفرادی دارید. در سفر کاروان برنامه ریزی برای زیارت همه شهرهای زیارتی عراق به گونه ای است که حمل و نقل در آن گنجانده شده است. بنابراین تنها در سفر انفرادی مساله حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

وضعیت حمل و نقل عمومی در شهر کاظمین نسبت به شهرهای کربلا و نجف، چندان پیشرفته نیست بنابراین برای تردد در شهر بهتر است از ون ها و تاکسی های شهر استفاده شود و در سفرهای بین شهری باید اتوبوس را انتخاب کرد. البته به هنگام سفر با اتبوس باید مراقب کیف و لوازم شخصی خود باشید. قابل ذکر است که هزینه ون ها نسبت به تاکسی ها کمتر است.

گزارش:دکتر احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا