تولید سلول های بنیادی خون از سلول های بالغ

به گزارش سیناپرس،پزشکان و مهندسان زیست پزشکی دانشگاه نیو ساوث ویلز سیدنی استرالیا اکتشافاتی را در مورد ایجاد سلول های بنیادی خون جنینی انجام داده اند که می تواند در آینده نزدیک، نیاز به اهداکنندگان سلول های بنیادی خون را از بین ببرد.

این دستاوردها بخشی از یک حرکت بزرگ در پزشکی بازساختی در خصوص استفاده از «سلول های بنیادی پرتوان القایی» برای درمان بیماری ها هستند؛ روشی که در آن، سلول های بنیادی به جای استفاده از جنین های زنده انسان یا حیوان، از سلول های بافت بالغ با تکنیک مهندسی معکوس تولید می شوند.

در یکی از این پژوهش ها، محققان دانشکده مهندسی بیومدیکال UNSW نشان دادند که چگونه شبیه‌سازی ضربان قلب جنینی با استفاده از یک دستگاه میکروسیال در آزمایشگاه، منجر به تولید سلول های پیش‌ساز خونی در انسان می‌شود. این سلول ها، همان سلول های بنیادی هستند که در آستانه تبدیل شدن به سلول های خونی قرار دارند.

به گزارش سیناپرس،در تحقیق دوم نیز محققان این دانشگاه توانستند هویت سلول‌هایی را که در جنین موش مسئول ایجاد سلول‌های بنیادی خون هستند، آشکار نمایند.

هر دو مطالعه گام های مهمی به سوی درک چگونگی، زمان و مکان عملکرد سلول های فوق و این که کدام سلول ها در ایجاد سلول های بنیادی خون مهم هستند، به حساب می آیند.

این دانش جدید در آینده می‌تواند برای کمک به بیماران سرطانی، از جمله افرادی که تحت دوزهای بالایی از رادیوتراپی و شیمی‌درمانی قرار گرفته‌اند، استفاده شود تا سلول‌های بنیادی خون ضعیف شده خود را دوباره بازیابی کنند.

محققان می گویند: در چند دهه اخیر، مهندسان زیست پزشکی تلاش کرده اند تا سلول های بنیادی خون را در ظروف آزمایشگاهی بسازند تا مشکل کمبود سلول های بنیادی اهداکننده را حل کنند.به گزارش سیناپرس، اما هنوز کسی نتوانسته است از این طریق، مشکل را حل کند.

به گفته آن ها، بخشی از مشکل این است که ما هنوز تمام فرآیندهایی را که در طول رشد جنینی در ریزمحیط ها انجام می‌شوند و منجر به ایجاد سلول‌های بنیادی خون در حدود روز 32 رشد جنینی می‌شوند، کاملاً درک نمی‌کنیم. به گزارش سیناپرس،بنابراین ما دستگاهی ساختیم که ضربان قلب و گردش خون را تقلید می‌کند و یک سیستم تکان دهنده مداری که باعث ایجاد استرس برشی یا اصطکاک سلول‌های خونی می‌شود.

این سیستم‌ باعث توسعه سلول‌های بنیادی خونی شد که می‌توانند به اجزای مختلف خون یعنی گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز، پلاکت‌ها و غیره متمایز شوند. 

به گزارش سیناپرس،یافته های فوق که گامی مهم در تولید سلول های بنیادی خونی برای کمک به طیف های مختلف بیماران به حساب می آیند، در دو نشریه معتبر Cell Reports و Nature Cell Biology منتشر شده اند.

ترجمه: عباس روشن بین

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا