خطر قحطی ، جهان را تهدید می کند

به گزارش سیناپرس، مونیکا توتووا، کارشناس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) گفت: با وجود کاهش قیمت مواد غذایی، خطر قحطی در جهان همچنان وجود دارد.

کاهش قیمت بین ‌المللی گندم در آگوست ۲۰۲۲ ناشی از بهبود چشم ‌انداز تولید، به‌ ویژه در کانادا، ایالات متحده آمریکا و روسیه و در دسترس بودن فصلی بالاتر با ادامه برداشت در نیمکره شمالی و همچنین از سرگیری صادرات است.
از سوی دیگر بنادر دریای سیاه در اوکراین برای اولین بار پس از پنج ماه وقفه، صادرات گندم را از سرگرفتند.

از سوی دیگر، قیمت ذرت اندکی افزایش یافت که عمدتاً ناشی از کاهش چشم انداز تولید در اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به دلیل شرایط گرم و خشک بود، در حالی که از سرگیری صادرات اوکراین مانع از افزایش بیشتر قیمت ها شد. 

توتووا در این رابطه گفت: اگرچه افزایش تولید غلات مورد استقبال کشورهای وابسته به واردات قرار گرفته است، اما حتی کاهش مداوم قیمت کالاهای کشاورزی بین‌المللی خطر گرسنگی را در جهان معکوس نمی ‌کند. باید توجه داشت که از نقطه نظر تاریخی قیمت‌ ها همچنان بالا هستند.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: تعداد افراد مبتلا به گرسنگی در جهان در سال ۲۰۲۱ به ۸۲۸ میلیون نفر رسید که از سال ۲۰۲۰ حدود ۴۶ میلیون نفر و از زمان شیوع بیماری همه گیر کرونا، ۱۵۰  میلیون نفر افزایش یافته است.

به گزارش سیناپرس، برای تبدیل دانه گندم به نان، باید آن را حمل کنید، در حال حاضر به دلیل قیمت نفت خام و تنگناهای زنجیره تامین، هزینه های حمل و نقل، بالا است. برای تهیه آرد و نان، در میان سایر نهاده ها، هزینه های انرژی و نیروی کار نسبت به گذشته، بیشتر شده و این امر نیز به نوبه خود هزینه را افزایش می دهد.

 این کارشناس فائو خاطرنشان کرد: افزایش هزینه غذا به همراه افزایش هزینه های انرژی، سوخت و سایر ملزومات، باعث کاهش قدرت خرید بسیاری از مردم در سراسر جهان و در نتیجه افزایش شیوع گرسنگی می شود. 

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: tass
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا