آیا عفونت دوران بارداری مادر به اوتیسم در فرزندان منجر می شود؟

به گزارش سیناپرس، طبق یافته های جدید دانشمندان، وجود عفونت در زنان باردار با افزایش خطر بیماری‌های عصبی-رشدی مانند اوتیسم در کودکان در مراحل بعدی زندگی آن ها مرتبط است. اما این ارتباط الزاما به دلیل خود عفونت نیست و عوامل دیگری نیز در آن دخیل هستند.

به گفته پژوهشگران علوم اعصاب در موسسه کارولینسکای سوئد که این تحقیق را هدایت کرده اند، این خود عفونت ها نیستند که چنین مشکلی را به وجود می آورند، بلکه تاثیرات جانبی آن ها در این خصوص موثر هستند؛ تاثیراتی که می توان آن ها را کنترل کرد و از این طریق، نگرانی های والدین را کاهش داد.

مطالعات قبلی ارتباط بین عفونت مادر در دوران بارداری و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی رشدی مانند اوتیسم یا ناتوانی ذهنی را در کودک در مراحل بعدی زندگی نشان داده‌ بودند. به گزارش سیناپرس، اما مشخص نشده بود که آیا قرار گرفتن مادر در معرض عفونت، علت اصلی این اتفاق است یا عوامل پشت پرده دیگری نیز در آن دخیل هستند.

به گزارش سیناپرس، برای بررسی بیشتر همین موضوع بود که محققان سوئدی موسسه کارولینسکا، مطالعه ای را بر اساس داده‌های بیش از 500 هزار کودک متولد شده بین سال‌های 1987 و 2010 انجام دادند.

هدف از این تحقیق، آن بود که بررسی شود آیا بین عفونت‌های زنان در دوران بارداری و اوتیسم یا ناتوانی ذهنی در کودک رابطه اصطلاحا علی وجود دارد یا خیر. 

در این پژوهش هم مشابه مطالعات قبلی، محققان ‌توانستند ببینند عفونت‌هایی که نیاز به مراقبت‌های تخصصی در دوران بارداری دارند، با افزایش خطر ابتلا به اوتیسم و ناتوانی ذهنی در کودکان مرتبط هستند.

به گزارش سیناپرس، اما زمانی که آن ها، خواهر و برادرها را مورد مطالعه قرار دادند، متوجه شدند که دلیل اصلی چنین مشکلی، تنها عفونت مادر در طول دوره بارداری موثر نیست، بلکه عوامل محیطی و احاطه کننده جنین و همچنین پیشینه ژنتیکی نیز در آن موثر هستند.

آن ها اشاره کرده اند: نتایج این مطالعه، البته با اهمیت ارتباط ثابت شده بین برخی از عفونت های ویروسی خاص در دوران بارداری، مانند عفونت سیتومگالوویروس و سرخجه و خطر ابتلا به شرایط جدی رشد در کودک تناقضی ندارند. 

به گزارش سیناپرس، این یافته ها که پنجره ای جدید را به سوی بررسی ارتباط عفونت های بارداری و مشکلات شناختی نظیر اوتیسم باز کرده اند، در نشریه The Lancet Psychiatry منتشر شده اند.

ترجمه: رهاامیدوار
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا