کیفیت هوا دستخوش تغییرات اقلیمی است

به گزارش سیناپرس، افزایش پیش‌بینی‌شده فراوانی، شدت و مدت زمان موج‌های گرمای جهانی درکنار افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی در این قرن کیفیت هوا را بسیار بدتر کرده و به سلامت انسان و اکوسیستم آسیب می‌رساند. بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی هواشناسی یا WMO، اثرات افزایشی آلودگی ها با تغییرات آب و هوایی باعث شده که صدها میلیون نفر در جهان ضررهای مضاعفی را تجربه کنند.

بولتن سالانه کیفیت هوا و اقلیم WMO امسال به طور ویژه ای بر تأثیر دود آتش‌سوزی ها بر کیفیت هوایی که تفس می کنیم متمرکز شده است. بر اساس این بولتن، همانطور که در سال 2020، شرایط گرم و خشک باعث گسترش آتش‌سوزی‌ها در غرب آمریکای شمالی و سیبری شد و به افزایش گسترده ذرات غبار اصطلاحا PM2.5 گردید، سال 2021 نیز سطوح مضری از این ذرات را برای سلامتی جهانی رقم زده است.

با گرم شدن کره زمین، انتظار می‌رود که آتش‌سوزی‌ها و آلودگی هوا افزایش یابند. این اتفاقات علاوه بر تأثیر روی سلامت انسان، بر اکوسیستم‌ها نیز تأثیر منفی قابل توجهی خواهد داشت، چراکه آلاینده‌های هوا در نهایت از جو به روی سطح زمین می‌نشینند.

وضعیت اقلیمی و کیفیت هوا بسیار به هم مرتبط هستند، زیرا گونه های شیمیایی که منجر به کاهش کیفیت هوا می شوند معمولاً همراه با گازهای گلخانه ای منتشر می شوند. به گزارش سیناپرس، بنابراین، تغییر در یکی، ناگزیر باعث تغییر در دیگری نیز می شود. برای مثال، احتراق سوخت‌های فسیلی که منبع اصلی دی‌اکسید کربن هستند، به همراه خود اکسید نیتروژن (NO) را نیز منتشر می‌کند که می‌تواند با نور خورشید واکنش داده و منجر به تشکیل ازن و آئروسل‌های نیتراته بسیار مضر شود.

به گفته محققان سازمان جهانی هواشناسی، ما این موضوع را در موج های گرمای اروپا و چین در سال جاری و زمانی که شرایط جوی با ثبات بالا، نور خورشید و سرعت کم باد منجر به سطوح بالای آلودگی شدند مشاهده کرده ایم.

آن ها می افزایند: این یک پیش بینی سخت برای آینده است، زیرا ما انتظار داریم که فرکانس، شدت و طول مدت موج های گرما در کره زمین افزایش یابند؛ اتفاقی که می تواند به بدترشدن کیفیت هوا منجر شده و پدیده ای به نام «جریمه اقلیمی» را به ما تحمیل کند.

به گزارش سیناپرس، جریمه اقلیمی به طور خاص به اثر تقویتی تغییرات آب و هوایی بر تولید ازن در سطح زمین اشاره دارد که بر هوایی که مردم تنفس می کنند تأثیر منفی می گذارد. 

مناطقی که دارای شدیدترین جریمه پیش بینی شده اقلیمی هستند، عمدتاً در آسیا قرار دارند که محل زندگی تقریباً یک چهارم جمعیت جهان است. تغییرات آب و هوایی می توانند آلودگی ازن سطحی را تشدید کنند و منجر به اثرات مضر سلامت برای صدها میلیون نفر شوند.به گزارش سیناپرس،بولتن سالانه کیفیت هوا و اقلیم WMO که اطلاعات فوق را منتشر کرده است، بر اساس داده های کارشناسان شبکه جهانی اتمسفر این سازمان گردآوری شده است که به طور مرتب کیفیت هوا و غلظت گازهای گلخانه ای را نظارت می کنند. 

به گزارش سیناپرس، این بولتن می تواند اثربخشی سیاست های طراحی شده برای محدود کردن تغییرات آب و هوایی و بهبود کیفیت هوا را کمی سازی کند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا