بازگشت مدرک دکترای آلبرت انیشتین به دانشگاه زوریخ

به گزارش سیناپرس، مدرک دکتری آلبرت انیشتین، فیزیکدان برجسته و برنده جایزه نوبل به دانشگاه زوریخ بازگشت و اکنون در سالن ورودی ساختمان اصلی این دانشگاه که به UZH نیز معروف است، به نمایش گذاشته شده است. این فیزیکدان مشهور در سال 1906 مدرک دکترای خود را از دانشگاه زوریخ دریافت کرد.

این مدرک پس از یک سفر جهانی، به جایی که صادر شده، یعنی دانشگاه زوریخ بازگشته است. در سال 1905، آلبرت انیشتین 26 ساله تز دکترای خود را تحت عنوان تعیین جدیدی از ابعاد مولکولی به UZH ارائه کرد. یک سال بعد، در ژانویه 1906، بخش ریاضیات و علوم طبیعی دانشکده فلسفه به او عنوان مدرک دکترا اعطا کرد.

این گواهی که در سال 1906 به انیشتین تسلیم شد، بعداً در خانه ای در خیابان هاتن استراسه 62 در زوریخ، یعنی جایی که این فیزیکدان با همسر اولش، میلنا ماریچ، زندگی می کرد، ظاهر شد. مدرک فوق همراه با مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه ژنو در سال 1948 در اتاق زیر شیروانی توسط یک دانشجوی جوان پیدا شد.

صاحب خانه به این دانشجو اجازه داد که این دو سند را نگه دارد. بعدا و پس از شفاف سازی های گسترده، صحت این سند توسط معاون کنسول ایالات متحده آمریکا در لیما در سال 1957 تأیید شد.

سال‌ها بعد، دارنده مدرک دکترای انیشتین که حالا مهندس شده بود، تصمیم گرفت آن را در سال 2009 در یک حراجی در لوسرن بفروشد. بدین ترتیب، این مدرک 13 سال بعد دوباره در نیویورک خود را به عموم نشان داد. به گزارش سیناپرس، اما در بهار سال 2022، یک کارشناس محقق درباره اینشتین به دانشگاه زوریخ اطلاع داد که مدرک دکترای این دانشمند دوباره برای فروش گذاشته شده است. 

به دنبال این اتفاق، ایده ای که بر مبنای آن، این قطعه مهم از تاریخ معاصر باید به مکانی که در آن تولید شده است بازگردد، در UZH با اشتیاق زیادی مواجه شد. لذا این دانشگاه به لطف کمک های مالی به بنیاد UZH توانست گواهینامه اصلی دکترای انیشتین را دریافت کند.

حالا و بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دانشگاه زوریخ، ویترین حاوی این مدرک دکترای تاریخی و ارزشمند، امروز و در مراسمی که توسط سفارت سوئد در سوئیس به مناسبت صدمین سالگرد جایزه نوبل آلبرت انیشتین برگزار شد، رونمایی شده است. 

به گزارش سیناپرس، آلبرت انیشتین، دانشمند پرآوازه آلمانی که بنیان های فیزیک نظری را دگرگون کرد، در سال 1921 جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد. او این جایزه را یک سال بعد تحویل گرفت.

ترجمه: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا