دردسرهای عجیب و غریب آپنه خواب

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعات بزرگی که اخیرا در یک کنگره بین المللی بیماری های تنفسی در کشور اسپانیا ارائه شده اند، افرادی که از آپنه انسدادی خواب یا به اختصار OSA رنج می برند، در معرض خطر ابتلا به سرطان و چند مشکل سلامتی دیگر قرار دارند.

بر اساس این مطالعات، OSA همچنین با کاهش قدرت پردازش در افراد مسن به ویژه، افراد 74 سال یا بیشتر مرتبط است و مردان در این خصوص، کاهش شدیدتری را در برخی از تست های شناختی نشان می دهند. 

علاوه بر این ها، بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب با وضعیت های شدیدتر، در معرض خطر ایجاد لخته در رگ‌های خونی خود مواجه هستند که یک وضعیت تهدید کننده زندگی به شمار می رود.

آپنه انسدادی خواب یا OSA یک اختلال رایج خواب است که به موجب آن افراد در طول خواب، انسداد جزئی یا کامل مسیرهای هوایی خود را تجربه می‌کنند و چندین بار در شب تنفس آن ها قطع می شود. به گزارش سیناپرس، این اتفاق می تواند به صورت خروپف بلند، نفس نفس زدن، احساس خفگی و حتی خواب آلودگی در طول روز ظاهر شود. 

اعتقاد دانشمندان بر این است که حداقل 7 تا 13 درصد از جمعیت عمومی تحت تأثیر این مشکل قرار دارند. افرادی که اضافه وزن داشته یا چاق هستند، دیابت دارند یا افرادی که سیگار می کشند و مقادیر زیادی الکل مصرف می کنند، بیشتر در معرض خطر OSA هستند.

به گفته محققان دانشگاه اوپسالای سوئد که یکی از این تحقیقات را با بررسی داده های بیش از 62 هزار نفر انجام داده اند، کمبود اکسیژن به دلیل OSA به طور مستقل با احتمال ایجاد سرطان مرتبط است. به گزارش سیناپرس، سرطان های ریه، پروستات و ملانوم بدخیم از جمله بیماری هایی هستند که ارتباط آن ها با آپنه مورد توجه قرار گرفته است.

این محققان البته اشاره کرده اند که ارتباط بین OSA و سرطان نسبت به ارتباط با بیماری‌های قلب و عروق خونی، مقاومت به انسولین، دیابت و بیماری کبد چرب کمتر است. به گزارش سیناپرس، بنابراین، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است و امیدواریم مطالعه ما سایر محققان را به تحقیق در مورد این موضوع مهم ترغیب کند.

به گزارش سیناپرس، در تحقیق دیگری در همین رابطه، پژوهشگران مرکز تحقیقات خواب دانشگاه لوزان سوئیس، با بررسی افراد 65 ساله و بالاتر نشان دادند که بیماری آپنه انسدادی خواب، با کاهش قدرت پردازش ذهنی در یک دوره پنج ساله مرتبط است.

آن ها می گویند: ما دریافتیم که OSA و به ویژه سطوح پایین اکسیژن در طول خواب، با کاهش بیشتر عملکرد شناختی عمومی، سرعت پردازش، عملکرد اجرایی و حافظه کلامی مرتبط است. ما همچنین دریافتیم که افراد 74 ساله و بالاتر و مردان در معرض خطر بیشتری درخصوص کاهش شناختی مربوط به آپنه خواب در برخی از تست‌های شناختی خاص قرار دارند.

به گزارش سیناپرس، اما در مطالعه سوم که توسط محققان بیمارستان دانشگاه انگرز فرانسه انجام شده است، نشان داده شد که بیماران مبتلا به OSA شدیدتر، با احتمال بیشتری برای ابتلا به مشکل ترومبوآمبولی وریدی یا VTE مواجه هستند. این مشکل مربوط به ایجاد لخته های خونی به شدت خطرناک در عروق خونی است.

به گفته اجرا کنندگان این تحقیق، ما دریافتیم افرادی که بیش از 6 درصد از ساعات شب خود را با سطوح اکسیژن خون کمتر از 90 درصد طبیعی سپری می‌کنند، تقریباً دو برابر در معرض خطر ابتلا به VTE هستند.

این سه مطالعه ارتباط نگران کننده ای را بین آپنه انسدادی خواب و بیماری های مهمی که بر بقا و کیفیت زندگی تأثیر می گذارند نشان می دهند و لازم است در مورد آن ها علاوه بر انجام مطالعات بیشتر، اطلاع رسانی مناسبی را نیز به عموم مردم انجام داد.

به گزارش سیناپرس، این سه مطالعه در کنگره بین المللی انجمن تنفسی اروپا (ERS) در بارسلون اسپانیا ارائه شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا