کمتر بنشینید و بیشتر ورزش کنید

به گزارش سیناپرس،نتایج یک تحقیق جدید بین المللی با مشارکت موسسات مختلف علمی استرالیا نشان می دهد که افزایش سطح فعالیت بدنی و محدود کردن زمان نشستن، خطر ابتلا به سرطان سینه را تا حد زیادی کاهش می دهد.

این مطالعه با استفاده از تکنیکی به نام تصادفی سازی مندلی روی داده های بیش از 130 هزار زن اروپایی انجام شده است. این زنان در 76 مطالعه تحت حمایت کنسرسیوم انجمن سرطان پستان که متشکل از محققان علاقه مند به بررسی خطر ارثی بودن این نوع سرطان است، شرکت کرده بودند.

تجزیه و تحلیل این داده‌ها نشان داد که سطوح کلی بالاتر فعالیت های بدنی با 41 درصد خطر ابتلای کمتر به سرطان تهاجمی پستان مرتبط است و این موضوع تا حد زیادی بدون توجه به وضعیت یائسگی و نوع تومور، مرحله یا درجه آن است.به گزارش سیناپرس،همچنین بر اساس این یافته ها، زمان نشستن بیشتر با 104 درصد خطر ابتلای بیشتر به سرطان پستان منفی سه گانه مرتبط است. 

محققان می گویند: توضیحات بیولوژیکی قابل قبولی برای یافته های آن ها وجود دارد که نشان می دهند مسیرهای علت و معلولی متعددی بین میزان فعالیت بدنی و خطر ابتلا به سرطان سینه، مانند اضافه وزن/چاقی، متابولیسم اختلال، هورمون های جنسی و التهاب وجود دارند.

آن ها معتقدند که یافته هایشان شواهدی قوی ارائه می دهند که فعالیت بدنی بیشتر و زمان کمتر نشستن، احتمالاً خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهند.

به گفته آن ها، با توجه به بار سنگین بیماری فوق که شایع‌ترین سرطان در زنان است، تمرکز قوی‌تر کنترل سرطان بر فعالیت بدنی و کاهش زمان بی‌تحرکی به‌عنوان عوامل خطر قابل اصلاح سرطان، امری کاملا ضروری است.

به گزارش سیناپرس،این یافته ها در نشریه معتبر دنیای پزشکی، The BMJ منتشر شده اند.

ترجمه: مهگل غفاری
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا