مخمر مهندسی شده راهی برای درمان سرطان

به گزارش سیناپرس به نقل از newatlas، داروهایی که معمولا برای درمان سرطان به کار می روند، اغلب از گل ها گرفته می شوند اما مسئله ای که وجود دارد این است که برای تولید چند گرم از این داروها به چند تن از گیاه های موردنظر نیاز است. اما دانشمندان برای یافتن جایگزینی برای این گل ها، به تازگی موفق شدند با مهندسی سازی مخمر، پیش سازهای «وینبلاستین» را تولید کنند که به تولید داروهای حیاتی قابل دسترس و مقرون به صرفه برای درمان سرطان کمک می کند.

گل «پریوش» از هزاران سال پیش در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته و یکی از منابع اصلی به کار رفته در داروی شیمی درمانی «وینبلاستین» و «وینکریستین» از دهه 1950 تاکنون به شمار می رود. «وینبلاستین» معمولا با تقسیم سلولی تداخل داشته و در درمان سرطان های لنفوم، پستان، مثانه و ریه مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش سیناپرس، همچنین، داروی «وینکریستین» را می توان به دلیل توانایی آن در جلوگیری از تولید سلول های سفید خونی، برای درمان لوسمی استفاده کرد.

هر دوی این داروها در فهرست برترین داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی به شمار می روند اما به دلیل مقادیر زیادی از این گیاه که برای تولید این داروها موردنیاز است، به شدت در معرض کمبود قرار دارند.به گزارش سیناپرس، از حدود 500 کیلوگرم از برگ های خشک گیاه «پریوش» تنها یک گرم داروی «وینبلاستین» و 2000 کیلوگرم برای تولید «وینکریستین» به کار می رود.

تولید نسخه مشابه این گل در شرایط آزمایشگاهی راه حل مؤثری برای این مشکل به شمار می رود. به گزارش سیناپرس، پیچیدگی این مولکول ها به این معناست که دانشمندان تاکنون از آن طفره رفته اند.

تحقیقات جدید صورت گرفته در آزمایشگاه های دانشگاه برکلی و دانشگاه فنی دانمارک برای کمک به این شرایط به میکروب ها روی آورده اند و مخمر معمولی نانوایی را برای تولید پیش سازهای دارو مهندسی کرده اند.

این گروه تحقیقاتی حدود 56 ویرایش ژنتیکی را روی ژنوم مخمر انجام داده اند که از آن جمله می توان به افزودن 34 ژن گیاهی، حذف، سرکوب و بیان سایر ژن های بومی میکروبی اشاره کرد. به گزارش سیناپرس، برای تولید دو مولکول «کاتارانتین» و «ویندولین» که پیش سازهای «وینبلاستین» هستند، مخمر باید 30 مرحله را پشت سر بگذارد. آخرین مرحله از این فرآیند این است که وانسمندان این مولکول ها را برای ساخت دارو ترکیب کنند.

در حالی که دانشمندان تعیین نکرده اند:مخمر قادر به تولید چه مقدار داروست، این مطالعات نشان می دهد که با کار  بیشتر، کارخانه های میکروبی می توانند برای ساخت «وینبلاستین» و مولکول های درمانی مرتبط با آن که از منابع گیاهی استخراج می شوند، به کار گرفته شوند.

مترجم: ندااظهری