ظروف تمیزتر و محیط زیست پاک تر با ماشین ظرفشویی جدید

به گزارش سیناپرس، ماشین های ظرفشویی معمولی، اغلب همه میکروارگانیسم های مضر باقی مانده در ظروف و ابزار غذاخوری را از بین نمی برند. آن ها همچنین به چرخه های زمانی طولانی نیاز دارند که موجب مصرف زیاد برق می شود، ضمن آن که صابون پمپ شده به داخل و خارج این ماشین ها، به درون منابع آبی رها شده و باعث آلوده شدن محیط زیست می گردد.

اما در تحقیقی جدید که توسط محققان دانشگاه فنی دورتموند و دانشگاه فنی مونیخ انجام شده است، یک ماشین ظرفشویی بخار فرا گرم معرفی شده که می تواند راه حل موثرتری را برای ضدعفونی ظروف به شکلی سازگار با محیط زیست ارائه دهد.

این ماشین ظرفشویی که توسط محققان فوق شبیه سازی شده است، قادر است 99 درصد باکتری های موجود در یک بشقاب را تنها در 25 ثانیه از بین ببرد.

ماشین ظرفشویی ایده آل مورد اشاره، شبیه جعبه ای با دیواره های جانبی محکم است که یک دهانه بالایی و یک نازل در پایین دارد. به گزارش سیناپرس،  به گفته محققان، بخار با سرعت بسیار بالایی از نازل خارج می‌شود و جریان آشفته‌ای که توسط آن ایجاد می‌شود، دارای چرخش های گرداب مانند است. ما همچنین در این ماشین، انتقال حرارت را می بینیم که نشان می دهد چگونه وضعیت گرما در جعبه شبیه سازی شده روی سطوح جامد تغییر می کند.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، امواج ضربه ای که در اثر سرعت بالای بخار ایجاد می شوند، در سطوح ماشین ظرفشویی منعکس می گردند. با این ترکیب، علاوه بر از بین رفتن باکتری ها، می‌توان از شوک‌ها برای حذف موثر باقی مانده‌های غذا استفاده کرد.

بررسی های این تحقیق نشان می دهند که ماشین ظرفشویی فوق که بر مبنای بخار فرا گرم عمل می کند، در ابتدا هزینه بالایی دارد. اما در درازمدت با صرفه جویی در مصرف آب، برق و مواد شوینده از نظر اقتصادی نیز قابل قبول خواهد بود. 

به گفته مجریان این طرح تحقیقاتی، چنین ماشینی به ویژه برای استفاده در رستوران ها، هتل ها و بیمارستان ها که باید استانداردهای بهداشتی بالایی داشته باشند، ایده آل است.

به گزارش سیناپرس، اطلاعات فنی این مدل آینده ماشین های ظرفشویی در نشریه Physics of Fluids منتشر شده است.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا