مرگ روزی 4000 چینی بر اثر آلودگی هوا

نتایج مطالعات به دست آمده همچنین حاکی از آن است که از هر شش مورد مرگ زودهنگام در چین یک مورد ناشی از آلودگی هوا است.

پزشکان دانشگاه کالیفرنیا تخمین زده‌اند حدود یک میلیون و 600 هزار نفر از مردم چین هر سال به دلیل مشکلات قلبی، ریوی و سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند که آلودگی هوا به خصوص وجود ذرات معلق در هوا دلیل اصلی آن است.

محققان در مطالعات خود تاکید کرده‌اند: دود ناشی از احتراق زغال‌سنگ که کاربردهای خانگی و صنعتی دارد، علت تشدید آلودگی هواست. «رابرت رود»، نویسنده ارشد این مطالعه گفت که 38 درصد از جمعیت چین در مناطقی از این کشور زندگی می‌کنند که طبق اعلام آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا در وضعیت ناسالم هستند.

به گفته رابرت رود، این عدد رقم بزرگی است و نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود. در آمارهای انجمن ریه آمریکا آمده است که در شهر «مادرا»ی کالیفرنیا بیشترین میزان متوسط سالانه ذرات معلق نسبت به دیگر نقاط آمریکا ثبت شده اما 99 درصد از مردم چین در محیط‌هایی زندگی می‌کنند که متوسط سطح ذرات معلق در آن مناطق نسبت به شهر مادرا بیشتر است.

به گزارش ایسنا، برخلاف آمریکا آلودگی هوا در چین در فصل زمستان شدیدتر و از جمله دلایل آن، احتراق زغال‌سنگ برای گرم کردن منازل است. همچنین وضعیت هوا به گونه‌ای است که هوای کثیف نزدیک به سطح زمین باقی می‌ماند.