ماموریت آرتمیس با تاخیر مواجه شد

به گزارش سیناپرس، چارلی بلکول تامپسون، مدیر پرتاب ماموریت جدید ناسا، پس از تلاش ناموفق پرتاب آرتمیس I و سیستم پرتاب فضایی با فضاپیمای اوریون، از تاخیر ماموریت فوق خبر داد.

موشک SLS و کپسول اوریون بخشی از برنامه آرتمیس ناسا برای بازگرداندن فضانوردان به ماه و سپس مریخ هستند. اما در ماموریت شب گذشته، آرتمیس نتوانست بر مشکلات روی زمین غلبه کند. طوفان های محلی و رعد و برق، نشت سوخت موشک و مشکل خنک سازی یکی از چهار موتور اصلی، پرتاب روز دوشنبه (شب گذشته به وقت ایران) را به شکست تبدیل کرد.

بیل نلسون، مدیر ناسا در این رابطه گفت: این موشک و سیستم‌ های آن دارای میلیون ها قطعه حساس و بسیار مهم هستند و نیازی به گفتن نیست که پیچیدگی آن زمانی که شما در حال شمارش معکوس جهت شروع ماموریت هستید، دلهره‌آور است.
گفتنی است برنامه SLS یک بار توسط باراک اوباما رئیس جمهور اسبق ایالات متحده به دلیل بودجه بیش از حد و عقب ماندن از برنامه لغو شد، اما کنگره، تصمیم به ادامه طرح گرفته و قرار شد در این ماموریت از موتورهای برنامه قدیمی شاتل فضایی که هرگز مورد استفاده قرار نگرفته بودند، استفاده مجدد شود.
به باور کارشناسان، اصرار ناسا بر اجرای ماموریت آرتمیس در حالی است که ماموریت های فضایی شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس ایکس به مراتب سریع ‌تر و ارزان ‌تر محسوب می شود.
به گزارش سیناپرس، کیت کاوینگ از دیگر کارشناسان این پروژه در مورد ماموریت ارتمیس و تاخیر به وجود آمده در آن گفت: در حال حاضر ما آخرین گام را به عنوان نوعی رویکرد آپولو برای ساخت موشک های غول پیکر برمی داریم در همین حال، در فاصله هزار مایلی غرب، ایلان ماسک می تواند سفینه فضایی خود را چنان ارزان بسازد که قابل تصور نیست. ناسا اکنون می خواهد بفهمد چه چیزی اشتباه بوده است.

جیم فری، یکی از مدیران ناسا در تکمیل اظهارات همکاران خود گفت: ما وقتی آماده شدیم، ماموریت را اجرا کرده و فضاپیما را پرتاب می‌کنیم. این رویکرد استاندارد ماست. هیچ کس بیشتر از تیم ما که روی این پروژه به طور شبانه روزی کار کرده است برای انجام ماموریت، اشتیاق ندارد. من فکر می کنم همه کارشناسان و مردم می خواهند که این راه اندازی موفق باشد.

به گزارش سیناپرس، مایک سرافین، مدیر ماموریت آرتمیس در مقر ناسا، تاکید کرد: ما هنوز آماده تسلیم شدن نیستیم. اگر بتوان مشکلات را برطرف کرد، این احتمال وجود دارد که Artemis 1 در بعدازظهر جمعه به ماموریت پیش روی خود اعزام شود.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: newsy.com
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا