برای نجات زمین، خانه ها را با چوب مهندسی شده بسازید

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه انجام شده بر مبنای مدل‌سازی نشان می‌دهند که اگر 90 درصد از جمعیت شهری جدید جهان در ساختمان‌های متوسط ساخته شده از انواع چوب مهندسی شده قرار گیرند، 106 گیگا تن دیگر از انتشار CO2 تا سال 2100 کاهش می‌یابد.

امروزه ساختمان‌های معمولی معمولاً با استفاده از موادی مانند فولاد و سیمان ساخته می‌شوند که تولید آن ها باعث انتشار قابل‌توجه CO2 می‌شود.

به گزازش سیناپرس، استفاده مداوم از چنین موادی می تواند بین 35 تا 60 درصد از بودجه کربن باقیمانده مورد نیاز برای محدود کردن افزایش دمای جهانی به زیر 2 درجه سانتیگراد را مطالبه کند. بنابراین با توجه به روند مستمر افزایش شهرنشینی، مهم است که مصالح ساختمانی پایدارتر و سازگار با محیط زیست در نظر گرفته شوند.

در این رابطه، محققانی از موسسه تحقیقات تاثیرات آب و هوایی پوتسدام آلمان با استفاده از یک مدل سیستم زمین که منبع باز، جهانی و چند منطقه ای است برای ارزیابی اثرات جهانی و منطقه ای افزایش تقاضا برای چوب های مهندسی شده بر کاربری زمین و انتشار مستقیم و غیرمستقیم CO2 تا سال 2100 استفاده کرده اند. 

چوب های مهندسی شده، عنوانی است که برای انواع اشکال بازسازی شده چوب نظیر ام دی اف و نئوپان به کار می رود.

محققان با استفاده از مدل فوق دریافتند که اگر 90 درصد جمعیت شهری جدید در جهان در ساختمان‌های متوسط شهری تازه‌ساختی که از چوب مهندسی شده ساخته شده‌اند، استقرار یابند،  می توان از انتشار 106 گیگاتن CO2 اضافی تا سال 2100 جلوگیری کرد؛ رقمی قابل توجه که بدون تردید اثرات قالب توجهی بر اقلیم جهانی خواهد داشت.

به گفته این پژوهشگران، چنین اقدامی می تواند با کاهش برداشت از جنگل های طبیعی محافظت نشده، موجب افزایش بیش از 140 میلیون هکتار مزارع جنگلی تا سال 2100 گردد. 

آن ها معتقدند چنین اقدامی به نظارت دولتی قوی و برنامه ریزی دقیق برای حمایت از انتقال به شهرهای ساخته شده از چوب مهندسی شده نیاز خواهد داشت.

به گزارش سیناپرس،این یافته ها در نشریه جهانی Nature Communications منتشر شده اند.

ترجمه: رها امیدوار
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا