کشف مولکولی برای نابودی سرطان های مقاوم به درمان

به گزارش سیناپرس به نقل از scitechdaily، پژوهشگران دانشگاه تگزاس، دالاس، مولکول جدیدی تولید کرده اند که قادر است طیف وسیعی از سرطان ها شامل نوعی از سرطان پستان را که به انواع درمان ها مقاوم هستند، نابود کند. این مولکول با استفاده از مزیت ضعف سلول هایی که پیش تر مورد هدف داروهای موجود قرار نگرفته اند، اقدام به درمان سرطان می کند.

محققان در این تحقیقات از سلول های جداسازی شده، بافت سرطان انسانی و سرطان های انسانی رشد یافته توسط موش استفاده کرده اند.

پژوهشگران این دانشگاه بیش از 10 سال از عمر تحقیقاتی خود را صرف تولید مولکول های کوچکی کرده اند که تعاملات پروتئینی را در سلول ها مورد هدف قرار می دهند.

آنها پیش تر، ترکیبات درمانی بالقوه ای را با استفاده از روشی به نام طراحی دارویی منطقی مبتنی بر ساختار، برای درمان سرطان پروستات مقاوم به درمان و سرطان پستان تولید کرده بودند.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان این بار ترکیب جدید سنتز شده ای را موسوم به ERX-41 برای آزمایش اثربخشی در برابر سلول های سرطان پستان حاوی گیرنده های استروژنی و سلول های فاقد این گیرنده بررسی کرده اند.

در حالی که درمان های مؤثری برای سرطان پستان سه گانه منفی وجود دارد، اما فقدان گیرنده های استروژنی، پروژسترونی و عامل رشد اپیدرمال 2.TNBC معمولا روی زنان زیر 40 سال اثر گذاشته و نتایج ضعیف تری نسبت به دیگر انواع سرطان پستان دارد.

ترکیب مولکولی ERX-41 نسبت به سلول های سالم کاملا خنثی عمل می کند اما سلول های توموری را صرف نظر از این که سلول های سرطانی دارای گیرنده های استروژنی هستند یا نه، سلول های توموری را از بین می برند. به گزارش سیناپرس، در واقع، این مولکول در نابودی سرطان پستان سه گانه منفی موفق تر از سلول های سرطانی دارای گیرنده های استروژنی عمل می کند.

محققان دریافتند:مولکول ERX-41 به پروتئین سلولی «لیسوسومال اسید لیپاز A»  یا LIPA متصل می شود. آنها این پروتئین را در ساختار سلولی موسوم به «شبکه آندوپلاسمی» کشف کردند. شبکه آندوپلاسمی، اندامکی است که پروتئین ها را پردازش می کند.

برای رشد سریع تر سلول های تومور، این شبکه باید پروتئین های زیادی تولید کند و این امر فشار زیادی را به شبکه آندوپلاستی وارد می کند. به گزارش سیناپرس، سلول های سرطانی مقادیر بالایی از LIPA را به مراتب بیشتر از سلول های سالم تولید می کنند. مولکول ERX-41 با اتصال به LIPA پردازش پروتئین موجود در شبکه آندوپلاستی را مسدود می کند که این کار باعث تورم آن شده و منجر به مرگ سلول می شود.

سال ها طول کشید تا محققان  سرانجام کشف کردند که کدام پروتئین تحت تأثیر مولکول ERX-41 قرار می گیرد. انواع سرطان های پروستات، تخمدان و گلیکوبلاستومای مقاوم به درمان و سرطان مغز تهاجمی با کمک این مولکول قابل درمان هستند.

مترجم:ندااظهری