کشف آثار هخامنشیان در اوکراین

به گزارش سیناپرس، کاوش های باستان شناسی در منطقه کوتلوا اوکراین منجر به شناسایی یک محوطه سکایی و حدود ۴۰ قطعه اثر باستانی شد. گفتنی است در این محوطه دانه های غلات و زباله، ساختمان های مختلف تجاری وجود داشته و هیچ خانه ای یافت نشد.

ایهور کوروست، سرپرست این تیم کاوش در مورد یافته های فوق گفت: بسیاری از آثار این سایت در طول فعالیت های معدنی که در سال‌ های گذشته در این منطقه بود، تخریب شد. چرخ ‌های نخ ریسی و قطعات سرامیک‌های محلی سکایی از جمله اشیاء کشف ‌شده در این محل بوده و باستان شناسان همچنین تعداد قابل توجهی نوک پیکان در این محوطه پیدا کردند.

بیشتر مطالب باستان شناسی مربوط به دوره سکاها با محدودیت های زمانی اواخر قرن ششم قبل از میلاد است. در حال حاضر عملیات استخراج شن و ماسه در این معدن متوقف شده و این سایت در فهرست سایت های میراث فرهنگی تازه کشف شده قرار گرفت.

گفتنی است در حین این کاوش، آثاری از منازل اواخر عصر برنز نیز کشف شد که ۳ هزار و ۳۰۰ سال قدمت دارند. به گزارش سیناپرس، ابعاد این سازه تقریباً ۸ × ۸ متر است و مقدار قابل توجهی سرامیک سفالینه و و یک چرخ نخ  ریسی تزئین شده با تزئینات مختلف نیز در این محل به دست آمده است. سکاها یکی از اقوام زیر مجموعه امپراتوری هخامنشیان بوده و عمدتا در مناطق آسیای میانه امروزی سکونت داشته و شواهد جدید نشان می دهد آن ها تا مناطق غربی و اوکراین امروزی نیز گسترش پیدا کرده بودند.

در خاتمه گفتنی است  بیشتر مورخان سکونت گاه سکایی ها در نزدیکی روستای بیلسک را با سکونتگاه گلونوس که توسط هرودوت مورخ یونان باستان توصیف شده است، مرتبط می دانند. تحقیقات باستان شناسی این محوطه توسط واسیل هورودتسوف در سال ۱۹۰۶ آغاز شد.

منبع: ukrinform