جهاددانشگاهی یکی از بازیگران اصلی زیست بوم نوآوری است

دکتر بهنام طالبی، سرپرست دفتر سیاست گذاری، برنامه ریزی و توسعه فناوری و نوآوری وزارت عتف با اشاره به رویکرد جدید جهاددانشگاهی مبنی بر ایجاد زیست بوم نوآوری برای نخبگان به سیناپرس گفت: هم اکنون ما بازیگران متفاوتی در حوزه زیست بوم فناوری و نوآوری کشور داریم. قطعا جهادانشگاهی با توجه به ویژگی های خاصی که دارد و رسالت هایی که بر دوشش است، یکی از بازیگران اصلی این حوزه به حساب می آید.

وی افزود: اصلی ترین مسوولیت و نقشی که جهاددانشگاهی می تواند در زیست بوم نوآوری ایفا کند، تاثیرگذاری در بخش بازار و رساندن این زیست بوم به صنایع بزرگ است.

طالبی اظهارداشت: اکنون جهاددانشگاهی به عنوان یکی از نهادهای بزرگ کشور این شرایط را دارد که بتواند با تمام نهادها و دستگاه های بزرگ کشور از جمله وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سایر وزارتخانه های اقتصادی کشور وارد تعامل شود و بر اساس توانمندی ها و ماموریت های خاص خودش در اجرای پروژه های کلان همکاری داشته باشد.

وی یادآورشد: جهاددانشگاهی  این توانمدی را دارد که  پروژه های کلان را کوچک کند و در اختیار افراد توانمند، شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و سایر بازیگران این زیست بوم قرار دهد.

طالبی تاکید کرد: امروزه یکی از مشکلات اصلی کشور برقراری ارتباط بین دانشگاه ها و صنایع بزرگ است. اکنون پروژه هایی مد نظر صنایع بزرگ خیلی کلان تر از آن چیزی است که دانشگاه ها، جامعه علمی کشور، شرکت های نوپا و کوچک فناور مستقر در پارک ها بتوانند آنها را اجرا کنند. به عنوان مثال طرح خودروی الکتریکی از جمله پروژه های بزرگ محسوب می شود. اگر این پروژه بزرگ را کوچک تر کنیم، انجام پروژه کوچک تر برای دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان قابل لمس تر می شود.

سرپرست دفتر سیاست گذاری، برنامه ریزی و توسعه فناوری و نوآوری وزارت عتف بیان کرد: اگر ما پروژه یک خودروی الکتریکی را به دانشگاه بدهیم و آن را متولی تولید خودروی الکتریکی در کشور کنیم، قطعا این مرکز علمی با بضاعت مالی که دارد نمی تواند به خوبی از عهده این نقش بربیاید و به طور کامل پروسه این طرح را تکمیل کند اما جهاد دانشگاهی با وسعت و جایگاهی که دارد به خوبی می تواند در این حوزه نقش بازی کند.

وی در پایان به سیناپرس گفت: رئیس جهاددانشگاهی نیز در صحبت های اخیر خود این مساله را مطرح کرده که مجموعه جهاددانشگاهی قادر است چندین پروژه کلان کشور را کوچک کند و در اختیار سایر بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری کشور قرار دهد. قطعا اگر برای دانشگاه ها و شرکت ها توسعه بازار اتفاق بیفتد، آنها هم سو و هم راستا با جهاد دانشگاهی می شوند و در اجرای این فعالیت ها به این نهاد کمک خواهند کرد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا