کشف رمز قدیمی ترین اسباب بازی جهان

به گزارش سیناپرس، حدود بیست سال پیش باستان شناسی به نام گاس ون بیک، طی حفاری خود در تل جمه، یک سکونتگاه آشوری که در حدود ۳۸۰۰ تا ۲۲۰۰ سال قدمت داشت ، اشیا زیادی از جمله تعداد زیادی دیسک های سفالین سوراخ دار کشف کرد.

طی این حفاری، اشیاء زیادی کشف شدند که فهرست کردن همه آنها توسط موزه اسمیت سونیان حدود ۴۰ سال طول کشید. در بین این کشفیات، آثار متعددی همچون، ابزارهای مختلف، نمادهای مذهبی و مقدار زیادی سفال وجود داشت.

برای ون بیک، این مکان که در جنوب غربی سرزمین های فلسطین اشغالی قرار دارد، حاوی یک علامت سوال بزرگ بود زیرا در این سایت باستانی، هفده دیسک کوچک و گرد که بیشتر آن ها سفالی بوده و برخی از گچ و برخی از سنگ ساخته شده  بودند به دست آمد که در مرکزشان دو سوراخ داشتند.

ون بیک اولین باستان ‌شناسی نبود که چنین اشیایی را کشف کرد و آخرین نفر هم نبود. این اشیا در سایت هایی در سراسر ژاپن، مصر، هند و قاره آمریکا و سایر مناطق جهان یافت شده اند.

برخی از باستان شناسان معتقد بودند که آنها دکمه هستند. برخی دیگر باور داشتند آنها وزنه های بافندگی، سفال های سوراخ دار، یا به سادگی اشیاء مذهبی بودند.

ون بیک اما نظر دیگری داشت و خاطرنشان کرد: من به یاد آوردم که در سال های کودکی ام با یک شی مشابه بازی می کردم. برای داشتن آن اسباب بازی ساده دوران کودکی من، کافی بود  نخ را از سوراخ ها عبور دهید، سپس رشته را کشیده و شل کنید. به این ترتیب دیسک ها می چرخند.وی تلاش کرد با استفاده از ظروف سفالی مشابه، خودش یکی از آنها را بسازد.

به گزارش سیناپرس، در حالی که تعداد انگشت شماری از محققان قبلی نیز مشکوک بودند که اینها اسباب بازی هستند، برخی از باستان شناسان با این مساله مخالفت کرده و آن را منطقی نمی دانستند. به باور آن ها، تکیه بر خاطرات کودکی  و فرافکنی تجربه مدرن در جامعه ای دور، در بهترین حالت غیر آکادمیک به نظر می رسید.

به گزارش سیناپرس، باید اذعان داشت که رمز و راز این اسباب بازی باستانی تنها یکی از معماهای باستان شناسی متعدد مربوط به بازی کودکان است. ما می دانیم که بچه ها همیشه در طول تاریخ بازی می کردند. اما پاسخ به سؤالات دیگری از جمله اینکه کدام اشیاء و به چه روشی از سوی کودکان به عنوان اسباب بازی استفاده می شد، بسیار دشوار است.

در حقیقت امروزه بیشتر محققان با نظریه اسباب بازی بودن این دیسک های سفالین موافق بوده و معتقدند نظریه ون بیک در این رابطه درست است.

منبع: mtv.com