درمان لوپوس در موش ها نویدبخش بود

به گزارش سیناپرس، لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که به اندام ها حمله می کند و می تواند کشنده باشد. از آنجا که هیچ درمانی وجود ندارد، هدف از درمان ‌های فعلی محدود کردن آسیب و بهبود علائم است. بعضی از این درمان ها تزریقی هستند، برخی عوارض جانبی جدی دارند و بسیاری از آنها چندان مؤثر نیستند.

محققان گفته اند، ما معتقدیم که ترکیب ما می تواند یک درمان موثر برای لوپوس باشد. بر اساس گزارش بنیاد لوپوس آمریکا، این بیماری 5 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. به گزارش سیناپرس، علائم آن شامل بثورات، خستگی مفرط، درد، التهاب و زوال اندام هایی مانند کلیه ها و قلب است که می تواند منجر به مرگ شود.

لوپوس زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی به بافت های بدن حمله می کند. سال ‌ها پیش، محققان مشکوک شدند که این فرآیند شامل گیرنده‌ های شبه تول (TLRs) 7 و 8 است.

این گیرنده ها پروتئین‌ های سلولی هستند که وقتی RNA ویروسی را شناسایی می‌ کنند یا اشتباهاً RNA خود فرد را به عنوان یک تهدید، تلقی می‌ کنند، سیستم ایمنی را فعال می ‌سازند. به گزارش سیناپرس، داده‌ های ژنتیکی و ارزیابی ‌های درمان ‌های تزریقی نشان می ‌دهد که TLR7 و 8 می ‌توانند اهداف دارویی برای لوپوس باشند.

دو درمان تایید شده که به طور خاص برای لوپوس ایجاد شده ‌اند، فعالیت اجزای خاص سیستم ایمنی را کاهش می ‌دهند. آنیفرولوماب AstraZeneca گیرنده پروتئین اینترفرون را مسدود می‌کند، در حالی که بلیموماب GlaxoSmithKline بقای گلبول ‌های سفید خون موسوم به سلول ‌های B را کاهش می ‌دهد.

به گزارش سیناپرس، درمان‌ های دیگر شامل استروئیدها و سایر سرکوب ‌کننده ‌های ایمنی، ضد مالاریا، ضد التهاب و ضد انعقاد است. با این حال، آنیفرولوماب و بلیموماب باید به صورت تزریقی دریافت شوند، در حالی که استروئیدها و سرکوب کننده های ایمنی عمومی با نگرانی های ایمنی مرتبط هستند و در ابتدا برای درمان لوپوس طراحی نشده بودند.

تیم تحقیقاتی BMS ترکیب afimetoran را توسعه داده اند که به TLR های هدف متصل می شود و از عملکرد آن ها برای دستیابی به فعالیت مفید جلوگیری می کند. این ترکیب علاوه بر مسدود کردن اینترفرون و کنترل آسیب سلول های B بیش فعال، از تولید سیتوکین های پیش التهابی متعددی که باعث آسیب بافتی زیادی در لوپوس می شوند، نیز جلوگیری می کند.

پژوهشگران افزوده اند: با afimetoran نه تنها می ‌توانیم از ایجاد علائم مشابه لوپوس در موش ‌ها قبل از شروع بیماری جلوگیری کنیم، بلکه می ‌توانیم در واقع علائم را معکوس کرده و از مرگ حیوانات، جلوگیری کنیم.

تیم تحقیقاتی همچنین دریافت که ترکیب afimetoran با درمان های کورتیکواستروئیدی در موش ها، موثر است. این بدان معناست که بیماران ممکن است بتوانند از دوزهای پایین ‌تر استروئیدها که یکی از پایه‌ های اصلی درمان لوپوس است، استفاده کنند.

به گزارش سیناپرس، محققان، نتایج تحقیقاتی خود را در نشست پاییز انجمن شیمی آمریکا (ACS) ارائه داده اند.