تردید در دستیابی به اهداف توافق پاریس

به گزارش سیناپرس، بر اساس توافق بین المللی پاریس ، راه‌های دستیابی به هدف دمایی دراز مدت کاهش یک و نیم درجه سانتی‌ گرادی گرمایش جهانی توسط منابع مختلفی ارائه شده است.

این مسیرها برنامه ‌ریزی را در طیف وسیعی از بخش‌ ها اطلاع ‌رسانی می‌ کنند و از آن برای نشان دادن این که چگونه بخش ‌های مختلف باید انتشار گازهای گلخانه ‌ای را به سرعت کاهش دهند، استفاده می ‌شوند. باید توجه داشت که عمدتا این مسیرها توسط مؤسسات دولتی و خصوصی ارائه می شوند.

به منظور بررسی دقیق این موضوع، رابرت برشا و همکارانش در مجموع ۶ سناریو کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از Equinor، Shell، BP و آژانس بین المللی انرژی  را برای تعیین سازگاری آنها با هدف توافق پاریس جهت محدود کردن گرمایش جهانی به میزان مورد نظر، ارزیابی کردند. به گزارش سیناپرس، آن ها ارزیابی های خود را با سناریوهای مدل ارزیابی یکپارچه از پانل بین دولتی در مورد تغییرات آب و هوا مقایسه کرده و به نتایج جالب توجهی دست یافتند. 

اعضای این تیم مطالعاتی، سناریوهای موجود را بر اساس سه معیار مورد ارزیابی قرار دادند که عبارتند از: 
بر اساس سناریوی اول احتمال کمتر از ۳۴ درصد برای رسیدن به هدف مورد نظر وجود دارد. بر اساس سناریوی دوم، احتمال ۵۰ درصد جهت رسیدن به هدف تعیین شده تا پایان قرن، محتمل بوده و بر پایه سناریوی سوم، می توان امیدوار بود که هدفگذاری کاهش یک و نیم تا دو درجه ای هوا تا پایان قرن فعلی، به احتمال ۹۰ درصد به وقوع می پیوندد.

به گزارش سیناپرس، دستیابی به انتشار خالص صفر و توقف تولید گازهای گلخانه ای قبل از پایان قرن، همانطور که در ماده ۴ موافقتنامه پاریس ذکر شده است، یکی از مهمترین دغدغه های جهانی به شمار می رود.

محققان پیشنهاد می کنند: ۵ مورد از سناریوهای ارزیابی شده با اختلاف قابل توجهی از حد گرمایش 1.5 درجه سانتیگراد فراتر رفته و از ۶ سناریوی موجود، تنها سناریوی انتشار کربن صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ آژانس بین المللی انرژی با هدف توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش به 1.5 درجه سانتیگراد مطابقت دارد. 

نویسندگان نتیجه می گیرند: یافته های آنها نشان می دهد که چگونه مسیرهای سناریویی که کاهش مصرف سوخت فسیلی را به تاخیر می اندازند، خطر گرمایش بیشتر زمین را به همراه دارند. به گزارش سیناپرس، آنها استدلال می کنند که شفافیت بیشتری از سوی بازیگران بخش انرژی لازم است تا تصویری کامل از پیامدهای آب و هوایی سناریوهایی که تولید می کنند، ارائه شود.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان
منبع: natureasia

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا