با مصرف پروتئین در صبحانه لاغر شوید

مطالعات جدید نشان می دهد که مصرف روزانه  یک صبحانه با پروتئین بالا از جمله شیر، تخم مرغ، گوشت و ماست می تواند به کاهش وزن ناسالم نوجوانانی که اضافه وزن دارند، کمک کند.

در این پژوهش ها ، محققان به مقایسه فواید و مزایای صبحانه ای با پروتئین معمولی و صبحانه ای با پروتئین بالا برای نوجوانانی که اضافه وزن داشته و به طور معمول از خوردن صبحانه صرفه نظر می کنند ، پرداختند .

هیثر لیدی (Heather Leidy) دستیار پروفسور در دانشگاه میسوری (University of Missouri) در ایالات متحده امریکا و سرپرست این تیم تحقیقاتی در این رابطه می گوید: « محققان ما در  مطالعات خود با این دیدگاه که یک وعده صبحانه با پروتئین بالا می تواند مدیریت وزن افراد جوانی که عادت به خوردن صبحانه ندارند را بهبود بخشد، به آزمایش و بررسی پرداختند. »

یافته های این پژوهشگران نشان می دهد ، صبحانه ای شامل میزان پروتئین بالا که حاوی 35 گرم پروتئین باشد ، می تواند مانع از افزایش چربی بدن شده ، مصرف مواد غذایی روزانه را کاهش داده، حس گرسنگی را کم کرده و سطح گلوگز را ثابت نگه دارد.

هیثر لیدی در رابطه با چگونگی تامین پروتئین زیاد در صبحانه می گوید: « قابل ذکر است که این 35 گرم پروتئین بهتر است از مصرف ترکیبی از پروتئین های با کیفیت بالا همچون شیر ، تخم مرغ ، گوشت بدون چربی و ماست چکیده ، تامین شود. »

این تیم تحقیقاتی شرکت کنندگان نوجوانی را که دارای اضافه وزن بوده و به طور معمول بین پنج تا هفت بار در هفته از خوردن صبحانه خودداری می کنند ، به سه گروه تقسیم کردند. گروهی از این شرکت کنندگان تحت برنامه غذایی روزانه خوردن پروتئین معمولی در وعده های صبحانه شدند و گروه دیگر با صبحانه های حاوی پروتئین بالا مورد تغذیه قرار گرفتند و در نهایت گروه سوم به حذف صبحانه بر حسب عادت خود ادامه دادند. این شرکت کنندگان به مدت دوازده هفته تحت این برنامه قرار داشتند.

لازم به ذکر است که در برنامه غذایی صبحانه گروه اول با میزان  پروتئین معمولی ، شیر ، غلات و 13 گرم پروتئین گنجانده شده بود و برنامه غذایی صبحانه گروه دوم حاوی 35 گرم پروتئین می شده است.

هیثر لیدی در توضیح نتایج به دست آمده از این بررسی ها می گوید: « شرکت کنندگان نوجوانی که تحت رژیم غذایی صبحانه پروتئین بالا قرار داشتند ، مصرف موادغذاییشان در طول روز به میزان 400 کالری کاهش پیدا کرد که باعث کم شدن توده چربی بدنشان شده بود در حالی که گروه هایی که صبحانه ای با پروتئین معمولی داشتند و یا گروه سوم که به حذف صبحانه خود ادامه داده بودند، همچنان بر چربی بدنشان افزوده شده بود. »

نتایج کلی این تحقیقات نشان می دهد، زمانی که افراد اقدام به خوردن صبحانه ای با پروتئین بالا می کنند به طور ارادی مواد غذایی کمتری را در طول روز مصرف می کنند.

هیثر لیدی در توضیحات اضافی خود اعلام کرد : « نوجوانانی که صبحانه ای با پروتئین بالا مصرف کردند از ثبات سطح گلوکز بیشتری نسبت به دو گروه دیگر برخوردار بودند .»

قابل ذکر است که نوسانات زیاد سطح گلوکز ، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را در میان جوانان افزایش می دهد که البته می تواند با عوارض اضافه وزن بسیار بالا همراه باشد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله بین المللی چاقی (International Journal of Obesity) به چاپ رسیده و قابل دسترس است.