تشخیص آلزایمر ده سال قبل از شروع بیماری

به گزارش سیناپرس، محققان دریافتند افراد مسن با ناهنجاری در دهلیز چپ خود حتی اگر هیچ نشانه ای از مشکلات قلبی نشان ندهند، یک سوم بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

از منظر پزشکی، دهلیز چپ به پمپاژ خون اکسیژن دار به اندام های حیاتی از جمله مغز کمک می کند و اگر این بخش قلب معیوب باشد، می تواند جریان خون به مغز را کاهش داده و  خطر زوال عقل را بیشتر کند.

کاردیوپاتی دهلیزی اصطلاحی برای شرایط مختلفی است که می تواند باعث شود دهلیز چپ به درستی کار نکند. این اختلال می تواند منجر به سکته مغزی و ضربان قلب نامنظم شود. باید توجه داشت که هر دو  عارضه که با زوال عقل نیز مرتبط هستند.

نتایج این مطالعه که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد، ۵۰۷۸ بزرگسال دارای مشکل زوال عقل را مورد بررسی قرار داد. میانگین سنی این افراد در شروع مطالعه ۷۵ سال بود.

محققان در این رابطه گفتند: ما دریافتیم که وجود کاردیوپاتی دهلیزی به طور قابل توجهی با افزایش خطر زوال عقل مرتبط است. بر اساس این یافته ها مشخص شد هم فیبریلاسیون دهلیزی و هم سکته مغزی برخی از تأثیرات بین کاردیوپاتی دهلیزی و زوال عقل را نشان می دهد اما  سهم نسبی آن کمتر از ۱۰ درصد است.

به گزارش سیناپرس، این یافته ‌ها همچنین نشان می ‌دهد: حالت کاردیوپاتی دهلیزی، که قبل از فیبریلاسیون دهلیزی و سکته مغزی رخ می دهد، مستقل از فیبریلاسیون دهلیزی و سکته مغزی در خطر زوال عقل نقش دارد.

در خاتمه گفتنی است، پژوهشگران این تیم مطالعاتی اعلام کردند: ما با احتیاط پیشنهاد می کنیم که درک این رابطه ممکن است مبنایی برای استراتژی های مداخله ای جدید برای کمک به خنثی کردن توسعه زوال عقل فراهم کند.

مترجم: مریم عالمی
منبع: dailytrust

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا