بهبود زخم‌ ها و سوختگی ها با کمک زخم ‌پوش‌ های بیولوژیک ایرانی

به گزارش سیناپرس، زخم‎ های مزمن از جمله معضلات بهداشتی محسوب می ‌شوند که امروزه به علت فراوانی شیوع بیماری‌ های عروقی و دیابت میزان آنها در جامعه رو به تزاید است؛ زخم‌ هایی که کیفیت و کمیت زندگی انسان‌ ها را تحت شعاع قرار می ‌دهد و در صورت عفونت زخم، ضمن ایجاد عوارض زیاد، پیامدهای ناگواری نیز به همراه می ‌آورد بنابراین باید در کنار درمان موثر برای بهبود این زخم‌ ها، از زخم‌ پوش ‌هایی مناسبی استفاده کنیم؛ زخم‌ پوش‌ هایی که نتوانند به بستر زخم بچسبند و به سرعت باعث بهبودی زخم شوند.

در حال حاضر پانسمان ‌هایی سنتی و رایج کشور مانند گاز و پنبه بسیاری از ویژگی‌ های یک پانسمان ایده‌ آل را ندارند. آنها ذرات و باقی مانده فیبر و الیاف را اغلب در زخم به جای می ‌گذارند و نیاز به تعویض مکرر و مراقبت پرستاری ماهرانه نیز دارند. اهمیت این مهم باعث شده تا اکنون پژوهشگران پژوهشکده فناوری‌ های ترمیم زخم و بافت یارا با اتکا به توان متخصصان داخلی، زخم پوش ‌های مدرن و بیولوژیکی تولید کنند؛ زخم پوش‌ هایی که واردات آنها عمدتا هزینه ‌بر است و تنها بخشی از نیاز جامعه را برطرف می‌ کند.

تولید زخم‌ پوش از محصولات زایمانی

دکتر محسن فاتح، معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در این خصوص به سیناپرس گفت: در مجموع زخم ‌پوش‌ ها برای ایجاد شرایط مناسب به روی سطح بافت آسیب دیده مورد استفاده قرار می ‌گیرند تا هرچه زودتر زخم بهبود پیدا کند. این زخم‌ پوش ‌های رایج که عموما مورد استفاده قرار می ‌گیرند، غیر بیولوژیک و عمدتا از جنس الیاف بافت ‌دار یا غیر بافت ‌دار هستند. این زخم ‌پوش‌ها بیشتر نقش جاذب را دارند و شرایط محیط زخم را به گونه‌ ای آماده می‌ کنند که نه رطوبت بسیار زیاد و نه خیلی خشک باشد. همچنین امکان دارد از طریق این زخم ‌پوش‌ ها داروها نیز به محل زخم برسد.

وی افزود: زخم‌ پوش ‌های بیولوژیک از جمله زخم‌ پوش‌ هایی هستند که در آنها یک بافت زنده استفاده می‌ شود؛ این بافت زنده عموما از محصولات زایمانی نظیر پرده ‌های جفتی تشکیل شده است. این زخم ‌پوش‌ ها به دلیل اینکه حاوی سلول هستند و به عنوان یک داربست روی سطح زخم عمل می ‌کنند و می ‌توانند به روند بهبود زخم کمک کنند. هرچقدر ساختار زخم‌ پوش‌ ها با ساختار سلول‌ های بدن نزدیکتر باشند، احتمال واکنش‌ های شیمیایی و امثال آن کمتر است.

وی عنوان کرد: زخم ‌پوش‌ های بیولوژیک یک تفاوت دیگر با زخم ‌پوش‌ های معمولی دارند؛ معمولا زخم پوش‌ های غیر بیولوژیک نیاز به شرایط نگهداری خیلی سخت و پیچیده ‌ای ندارند. این زخم‌ پوش‌ ها مانند فوم یا مشابه بانداژ هستند. زخم ‌پوش‌ های رایج را می‌توان در شرایط متعارف یا معمولی تا یک مدت زمان نسبتا طولانی استفاده کرد اما زخم ‌پوش‌ های بیولوژیک به دلیل اینکه پایه بافت زنده دارند، نگهداری طولانی مدت آنها سخت است.

وی بیان کرد: این زخم‌ پوش ‌ها از زمان تولید تا مصرف، بازه زمانی بسیار کوتاه و مشخصی دارند؛ دقیقا مشابه واکسن‌ ها هستند که باید در شرایط خاص نگهداری شوند به همین دلیل چندان روی واردات این مجصولات نباید حساب کنیم. این محصولات اگر هم وارد شوند و بخواهیم مورد استفاده هم قرار دهیم، هزینه زیادی به همراه دارند.همچنین باید بین زمان تهیه تا استفاده این محصولات کوتاه مدت باشد، مگر اینکه به شکل دیگری در بیاورند که قابلیت نگهداری داشته باشد. طبیعتا این مساله نیز هزینه‌ های تولید را افزایش می ‌دهد.

بهبود آسیب ‌های سوختگی با کمک زخم‌ پوش ‌های بیولوژیکی

معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران به سیناپرس گفت: زخم‌پوش ‌های بیولوژیک عمدتا برای انواع و اقسام زخم‌ های ناشی از بیماری‌ های مزمن به ویژه اگر سطح زخم بسیار عمیق باشد، قابلیت استفاده را دارند؛ پوشش‌ دهی سلولی که این زخم پوش‌ ها ایجاد می‌ کنند باعث زودتر جمع ‌تر شدن سطح زخم می‌ شود. زخم‌ پوش‌ های بیولوژیکی علاوه بر این می ‌تواند برای زخم‌ های دیابت و سوختگی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: معمولا آسیب‌ هایی که سوختگی ‌ها ایجاد می ‌کنند، عمق زیادی دارند و به دلیل اینکه لایه سطحی بافت نیز از بین رفته است بنابراین شرایط ورود آلودگی در آنها بسیار بالاست. پس ما اگر بتوانیم اقدامی انجام دهیم که زخم زودتر بهبود پیدا کنند، عوارض کمتری متوجه بیمار می‌شود و میزان عفونت و عوارض ناشی از آن زخم نیز کاهش پیدا می ‌کند.

فاتح یادآور شد:هم اکنون نمونه‌ آزمایشگاهی این زخم‌ پوش‌ها تولید شده و فاز نخست آن نیز به پایان رسیده است. در حال حاضر این زخم ‌پوش‌ ها آماده ورود به مرحله نیمه صنعتی و ایجاد خط تولید هستند.

وی در پایان با اشاره به مشکلات اجرایی این طرح به سیناپرس گفت: در حال حاضر برای تولید این فرآورده ‌ها که پایه انسانی دارند و از جفت گرفته می ‌شوند نیاز به حمایت و سرمایه گذاری بیشتری داریم زیرا این محصولات باید در شرایط استریل و محیط آزمایشگاهی ویژه طراحی شوند. طبیعتا برای افزایش حجم تولیدی این محصولات نیاز به اتاق تمیز با مساحت زیاد داریم که تامین هزینه و امکانات آن سخت است بنابراین برای پیشبرد این مهم نیاز به حمایت‌ های مالی بخش دولتی داریم.

گفتگو: بیتا اکبری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا