نام افراد بر شخصیت آنها تاثیر دارد

به گزارش سیناپرس، دکتر روث مایو، مدرس ارشد روانشناسی و سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با ارتباط نام و شخصیت افراد می گوید:‌ تحقیق ما نشان می‌دهد که افراد واقعاً شبیه نامشان هستند. علاوه بر این، ما پیشنهاد می کنیم که این اتفاق به دلیل یک فرآیند پیشگویی خودشکوفایی رخ می دهد، زیرا ما تبدیل به چیزی می شویم که دیگران از ما انتظار دارند.

محققان طی این مطالعه دریافتند: این اثر تحت تأثیر عوامل جمعیت شناختی قرار دارد، زیرا پیش بینی کنندگان از سن و قومیت های مختلف میزان موفقیت یکسانی را نشان دادند.

در حقیقت زمینه اجتماعی و پیامدهای ظاهر عمومی افراد به قدری قوی است که پیش‌ بینی‌ کنندگان می ‌توانستند تا حد زیادی تطابق بین نام و چهره افراد را تشخیص دهند. محققان حتی این آزمایش را در معرض هوش مصنوعی و یک برنامه کامپیوتری قرار دادند  که  امکان شهود و سوگیری انسانی را از بین می برد. هنگامی که یک برنامه کامپیوتری مجموعه نام‌ ها و عکس ‌های مشابهی را بررسی می ‌کرد، شانس استاندارد را برای تشخیص درست شکست داد.

گفتنی است زمانی که پیش بینی کنندگان سعی کردند نام افراد ساکن کشورهای خارجی را حدس بزنند، به مراتب کمتر موفق بودند. به گزارش سیناپرس، در حقیقت بافت فرهنگی و اسامی  که معمولاً به زبان دیگری بیان می شود در شناخت و سوگیری افراد نسبت به یکدیگر تاثیر داشته و به همین دلیل مایو مدعی است مطالعه او نشان داد که هویت یک فرد تا چه اندازه تحت تأثیر «ساختار اجتماعی» قرار گرفته است.

به باور کارشناسان، نام یک عامل اجتماعی بیرونی است که متفاوت از سایر عوامل اجتماعی مانند جنسیت یا قومیت عمل کرده و  بنابراین نشان دهنده یک برچسب اجتماعی نهایی است. تجلی نام ما در ظاهر صورت ما نشان دهنده قدرت بزرگی است که یک عامل اجتماعی می تواند بر هویت ما داشته و به طور بالقوه بر ظاهر ما نیز تأثیر بگذارد.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Personality and Social Psychology منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا