تصفیه رنگ از فاضلاب ممکن شد

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید محققان منجر به شناسایی روش بالقوه جدیدی برای تمیز کردن فاضلاب پس از آلوده شدن به رنگ های ناشی از منسوجات، لوازم آرایشی یا سایر صنایع شد.

جانوکا بوداتوکی اپرتی، سرپرست این تیم مطالعاتی و استادیار مهندسی نساجی، در رابطه با موضوع فوق گفت: رنگ‌ ها در همه جا، از جمله در صنعت نساجی و همچنین در داروسازی، لوازم آرایشی، کاغذ، چرم و حتی در داروها استفاده می‌شوند. اگر این آلاینده‌ ها پس از رنگ ‌آمیزی و تکمیل به ‌درستی از فاضلاب حذف نشوند، می‌ توانند منبع مهمی برای آلودگی زیست‌ محیطی بوده و سلامت انسان را به خطر بیندازند.

در این مطالعه محققان پلیمری مصنوعی به نام پلی کربودی ‌آمید ساخته و سپس توانایی این ماده را در تمیز کردن فاضلاب ابتدا با حل کردن آن در یک حلال و سپس مخلوط کردن آن با آب آلوده به رنگ ‌ها آزمایش کردند. آنها محلول پلیمری را در برابر مجموعه ای از ۲۰ رنگ آنیونی که رنگ های اسیدی نیز نامیده می شوند، آزمایش کردند که در صنعت نساجی استفاده می شود. برای ارزیابی اولیه، محققان یک آزمایش بصری با چشم غیر مسلح انجام دادند تا ببینند آیا پلیمر کار می کند یا خیر. محققان در ادامه با استفاده از طیف‌ سنجی UV-Vis رنگ را توسط پلیمر حذف کردند.

جانوکا بوداتوکی اپرتی در این رابطه گفت: ما محلول پلیمری و آب آلوده به رنگ را مخلوط کردیم تا پلیمر موجود در محلول بتواند به رنگ چسبیده شود. این محلول دو فازی است، درست مانند روغن و آب. بخش پلیمری محلول روی رنگ ها می چسبد. سپس ما توانستیم به راحتی آب تمیز را از مخلوط محلول آلوده با تخلیه آن جدا کنیم، این فرایند مشابه جداسازی آب از مخلوط روغن و آب است.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است محلول پلیمری فوق از مجموع ۲۰ رنگ آزمایش شده موفق به تصفیه رنگ ها از آب  در ۱۶ موردشد.  علاوه بر این، محققان دریافتند که بازیابی پلیمر در عرض چند دقیقه آسان است. آنها ویژگی ‌هایی از رنگ‌ ها را یافتند که به کارکرد یا عدم کارکرد پلیمر کمک می ‌کرد.

در مطالعات بعدی، محققان در حال برنامه ریزی برای ایجاد کتابخانه ای از پلیمرها هستند که پتانسیل کار با انواع بیشتری از رنگ ها را داشته باشد. علاوه بر این، آنها می خواهند مکانیزم عملی تری برای استفاده از پلی کربودی ایمید برای تمیز کردن فاضلاب ایجاد کنند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی ACS Applied Polymer Materials منتشر شده است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا