اجازه مذاکره مترو با بانک‌ها برای اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد جهت تامین قطعات

 اعضای شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز بررسی یک فوریت لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران (شرکت بهره‌برداری مترو برای انجام معاملات مربوط به خرید قطعات یدکی و تعمیرات اساسی تجهیزات ثابت و متحرک متروی تهران) را روی میز بررسی قرار دادند و تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در تشریح این لایحه گفت: همانطور که می‌دانید یکی از مشکلات در حمل و نقل موضوع نگهداشت و فرسودگی ناوگان به خصوص در متروست که با قید یک فوریت باید تعمیرات انجام شود.

وی با بیان این‌که در بودجه سال ۱۴۰۱ اعلام کردیم که سقف معاملات برای مترو با شرکت‌های بخش خصوصی ۱۲۰ میلیارد و با شرکت‌های دولتی ۱۸۰ میلیارد تومان است و قراردادهای بیشتر باید مجوز شورا داشته باشد، اظهار کرد: حالا مترو اجازه می‌خواهد که تا سقف ۴۰۰۰ میلیارد تومان در راستای تامین قطعات مورد نیاز مترو با بانک‌ها و موسسات مالی وارد مذاکره شود.

امانی در واکنش به این لایحه افزود: برای چنین لوایحی معاون شهردار باید در جلسه حضور داشته باشد که سروری نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: آقای شفیعی حال مساعدی نداشته است.

شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو در دفاع از این لایحه گفت: لایحه مذکور برای انجام معاملات قطعات راهبردی برای اورهال است که یک قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی آماده است و امیدواریم با مجوز شورا ایرادات سازمان بازرسی نیز رفع شود و بتوانیم از این منابع برای تامین قطعات استفاده کنیم هرچند که دولت نیز ۱۲۰ میلیون دلار کمک به مترو پیش‌بینی کرده که امیدواریم هرچه زودتر آزادسازی شود.

میثم مظفر در واکنش به این لایحه گفت: در ردیف‌های بودجه اقلام مختلفی را برای اورهال و نگهداشت مترو در نظر گرفتیم و درست است که این لایحه مغایرتی با بودجه ندارد اما به نظر می‌رسد که بهتر است در جلسات آینده از معاونت مالی و مترو بخواهیم که گزارشی از عملکردشان ارائه کنند تا بتوانیم ردیف‌های بودجه‌ای که در نظر گرفتیم را کنترل کنیم.

بابایی نیز گفت: سقف معاملات برای مترو ۱۲۰ و ۱۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و حالا با یک افزایش ۳۳ برابری سقف معاملات به ۴۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که لازم است در این خصوص گزارشی ارائه شود.

ناصر امانی نیز ادامه داد: گزارشاتی داریم که از ابتدای امسال تاکنون به غیر از حقوق کارکنان مترو اعتباری به شرکت بهره برداری مترو تخصیص داده نشده و صفر بوده است و چه‌طور ممکن است در حالی که حمل و نقل اولویت ما است اما اعتباری به آن داده نشده است.

پرویز سروری نیز با طرح این سوال که پس چگونه چرخ‌های مترو خریداری شده است از مدیرعامل مترو خواست که در این خصوص توضیح دهد.

شایسته اصل نیز در این خصوص اظهار کرد: در تبصره‌های بودجه، اعتباراتی برای مترو و اورهال آن که از واجبات است در نظر گرفته شده اما به غیر از حقوق و مزایا یک ریال هم به ما اختصاص داده نشده است.

وی ادامه داد: ۱۰ میلیارد تومان را معاونت مالی مستقیما به شرکت واردکننده چرخ‌ها پرداخت کرده است و من طبیعتا باید از شهرداری دفاع کنم اما از آنجایی که سانحه‌ای رخ دهد خود شورا از من حسابکشی می‌کند و وظیفه دارم واقعیت را بگویم که به غیر از این مبلغ پولی به مترو پرداخت نشده است.

سروری ادامه داد: اگر ریالی ندادند پس این ۱۰ میلیارد چیست هرچند که باید جلسه ویژه‌ای برای این موضوع بگذاریم اما آنقدر پول در مترو است که ۱۰ میلیارد تومان را می‌گویند پول نیست و این‌که ریالی پرداخت نشده درست نیست.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نهایتا با اکثریت آرا لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران (شرکت بهره‌برداری مترو برای انجام معاملات مربوط به خرید قطعات یدکی و تعمیرات اساسی تجهیزات ثابت و متحرک متروی تهران) را به تصویب رساندند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا