تفاوت ماهی مرکب و اختاپوس چیست؟

به گزارش سیناپرس، بسیاری از افراد با نام های ماهی مرکب، اختاپوس یا هشت پا مواجه شده و در نظر آن ها، این آبزیان همگی از یک گروه هستند در حالی که این دو گونه جانوری علی رغم تشابهات زیاد، تفاوت های متعددی دارند.

نتایج یک مطالعه جدید روی ماهی مرکب هومبولت نشان داد که آنها زبان ساده ای از الگوها در سراسر بدن خود دارند. تحقیق دیگری در مورد ماهی مرکب بیضی در ژاپن نشان داده است که ماهی مرکب نیز مانند اختاپوس ها می تواند رنگ بدن خود را با محیط اطراف خود مطابقت دهد تا از شکارچیان پنهان شود. با این حال، تفاوت های زیادی بین اختاپوس و ماهی مرکب وجود دارد. 

برای تفکیک آنها، تنها کاری که باید انجام دهید این است که زائده های متعدد آنها را بشمارید. اختاپوس ها دارای هشت بازو با مکنده های حساس هستند در حالی که ماهی مرکب دارای هشت بازو به علاوه یک جفت اندام اضافی با مکنده ها در انتهای آن است. اینها شاخک هایی هستند که ماهی مرکب آن ها را مانند زبان آفتاب پرست به بیرون پرتاب می کنند تا طعمه را گرفته و بکشد.

باید توجه داشت که حدود ۳۰۰ گونه اختاپوس و تعداد مشابهی ماهی مرکب در جهان وجود دارد که زیستگاه های مختلف اقیانوسی را اشغال می کنند. بیشتر اختاپوس ها به استثنای معدودی مانند اختاپوس های پتویی و آرگونات ها، در نزدیکی بستر دریا زندگی می کنند. به گزارش سیناپرس، آن ها معمولاً منزوی و اغلب کاملاً ضد اجتماعی هستند و در آکواریوم ها تمایل به خوردن یکدیگر دارند.

به گزارش سیناپرس، البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که استثناها دو مکان در استرالیا به نام‌های Octopolis و Octlantis هستند که در آن اختاپوس ‌ها در منطقه ‌های نزدیک به هم زندگی می ‌کنند. در مقابل، ماهی مرکب در میان دریا های آزاد و اغلب در دسته ‌های هماهنگ شنا می ‌کند. برای اختاپوس ها، جفت های نر و ماده به اندازه طول بازو جفت می شوند.

سپس ماده تخم‌های خود را در یک نقطه امن در بستر دریا می ‌گذارد و تا زمانی که نوزادان از تخم خارج شوند مراقب آن ‌ها است.

ماهی های مرکب به صورت گروهی جفت گیری کرده و تخم هایشان را به حال خود رها می کند. تخم این جانور به جلبک های دریایی، سنگ ها و مرجان ها چسبیده و از دید شکارچیان مخفی می شود.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا