پیش بینی بهترین ترکیبات دارویی موثر بر پوکی استخوان

به گزارش سیناپرس،از دست دادن ناگهانی هورمون استروژن در دوران یائسگی می تواند در فرآیندهای طبیعی بدن برای ترمیم ساییدگی و پارگی طبیعی استخوان ها اختلال ایجاد کند و منجر به ضعیف شدن استخوان ها و شکستگی های احتمالی شود.

چندین دارو برای درمان این نوع تحلیل رفتگی استخوان پس از یائسگی در دسترس است. می توان این درمان ها را با هم ترکیب کرد، با این حال شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد کدام ترکیب ها ممکن است موثرتر باشند.

دانشمندان مراقبت‌ های پزشکی Fresenius آلمان در هامبورگ گفته اند، ما به دنبال ترکیب های درمانی بودیم که به طور قابل توجهی بهتر از درمان هایی که اکنون در سطح بالینی استفاده می شوند، عمل کنند. به گزارش سیناپرس،ترکیبی که می ‌تواند با افزایش استحکام استخوان ‌ها و کاهش خطر شکستگی استخوان، برای درمان تعداد زیادی از بیماران مبتلا به پوکی استخوان، مفید باشد.

برای بررسی بیشتر این موضوع، محققان یک مدل ریاضی از نوسازی استخوان طراحی کردند که اثرات داروهای مختلف پوکی استخوان را در زنان یائسه پیش بینی می کند. 

این مدل نشان داد که برخی از ترکیب ها در یک ترتیب خاص به طور قابل توجهی بهتر از سایرین عمل می کنند. آن ها همچنین دریافتند که ترکیباتی که باعث سریع ‌ترین افزایش در تراکم استخوان می ‌شوند، لزوما تقویت استخوان را در درازمدت تضمین نمی ‌کنند و در عوض می ‌توانند پس از توقف درمان، باعث بازگشت سریع تحلیل رفتگی استخوان شوند.

محققان افزوده اند: این نتایج به ما نشان می ‌دهد که چرا ترتیب مصرف داروهای پوکی استخوان برای موفقیت درمان کوتاه‌ مدت و طولانی‌ مدت در بیماران مهم است.

با این که این مدل به منظور بررسی وضعیت پوکی استخوان در زنان یائسه توسعه یافته بود، پژوهشگران گفته اند که می ‌توان از آن در طراحی ترکیب ‌های درمانی برای بیماران مبتلا به تحلیل استخوان ناشی از سایر داروها یا شرایط پزشکی نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، این مدل می تواند برای کسانی که داروهای کورتونی مصرف می کنند یا به پرکاری پاراتیروئید و بیماری های گوارشی مبتلا هستند، مفید باشد.

به گزارش سیناپرس،این یافته های تحقیقاتی در eLife منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا