مغز انسان در عصر یخبندان کوچک نشده است

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید توسط دانشگاه نوادا، لاس وگاس، فرضیه کوچک شدن مغز انسان را رد کرده و نشان می دهد که اندازه مغز انسان در فاصله ۳۰ هزار تا ۳۰۰ هزار سال پیش تغییر نکرده است. آنها هیچ کاهشی در اندازه مغز در انسان مدرن در طول هیچ دوره زمانی از زمان پیدایش گونه هوموساپینس پیدا نکردند.

این مطلعه به دلیل وجود فرضیه ای شکل گرفت که بر اساس آن گروهی از دانشمندان سال گذشته که به این نتیجه رسیدند که مغز انسان حدود ۳ هزار سال پیش در دوران گذار به جوامع شهری مدرن کوچک شده است.

بر اساس این فرضیه، توانایی اجداد ما برای ذخیره اطلاعات خارجی در گروه های اجتماعی، نیاز ما به حفظ مغزهای بزرگ را کاهش می دهد. بر اساس مقایسه با الگوهای تکاملی مشهود در مستعمرات مورچه ها، فرضیه آنها نظریه های چند دهه ای را در مورد کاهش تکاملی اندازه مغز انسان کنونی بررسی کرد.

برایان ویلمور، انسان شناس دانشگاه نوادا و مارک گرابوفسکی، محقق دانشگاه جان مورز لیورپول، نظریه کوچک شدن مغز انسان را مطرح کرده بودند و برای بررسی این نظریه، مجموعه داده‌های مورد استفاده تحقیقات پیشین را تجزیه و تحلیل کردند.

ویلمور در این رابطه گفت: ما از پیامدهای کاهش قابل توجه در اندازه مغز انسان مدرن در حدود ۳ هزار سال پیش، در دوران بسیاری از نوآوری ها و رویدادهای تاریخی مهم شگفت زده شدیم. ظهور پادشاهی جدید مصر، توسعه خط چینی، جنگ تروا، و ظهور تمدن اولمک، همگی بر مغز انسان تاثیر داشتند.

به گزارش سیناپرس، به تازگی دانشمندان از تجزیه و تحلیل نقطه تغییر برای تخمین زمان بندی تغییرات در سرعت تکامل مغز هومینین استفاده کردند. آنها دریافتند که مغز انسان‌ها تغییرات نرخ مثبت را در 2.1 و 1.5 میلیون سال پیش تجربه کرده است، که همزمان با تکامل اولیه هومو و نوآوری‌های تکنولوژیکی مشهود در سوابق باستان‌شناسی است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: techexplorist
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا