ایجاد کارخانه تولید هسته سرامیکی کاتالیست های خودرو در استان یزد

دکتر محمدرضا دهقانی، سرپرست سازمان جهاددانشگاهی یزد در گفتگو با سیناپرس گفت: جهاددانشگاهی طی 4 دهه اخیر فعالیت های مختلف و متنوعی را انجام داده است. هدف اصلی این نهاد همواره طی این سال ها پیوند دادن دستاوردهای دانشگاه و خروجی های حوزه علم و فناوری به جامعه بوده است. جهاددانشگاهی طی دوران دفاع مقدس، سازندگی و دوران پس از آن تلاش کرده است نقش شاخصی در حوزه علم و فناوری ایفا کند. این فعالیت ها همان مساله ای محسوب می شود که ریاست جدید جهاددانشگاهی اکنون آن را در قالب زیست بوم نوآوری نخبگان مطرح کرده است. در واقع این واژه توصیف کننده رفتار و فعالیت های جهاددانشگاهی طی 4 دهه گذشته است. شاید این مفهوم به نوعی گویای کارهایی باشد که جهاد دانشگاهی انجام داده است تا همه واحد ها بتوانند فعالیت های خودشان را زیر چتر این مفهوم گردآوری کنند.

وی افزود: فعالیت های خوبی که امروز در حوزه رویان، پژوهشگاه ابن سینا و سایر بخش های جهاددانشگاهی شاهد آن هستیم را هم می توانیم در زیست بوم نوآوری تعریف کنیم زیرا مجموعه ای از انسان ها، نهادها و سازمان های متعلق به جهاددانشگاهی و دیگر افراد همکار با این نهاد در کنار هم قرار گرفته اند و زیست بومی را تشکیل داده اند که باعث شده حاصل تلاش بسیاری از دانشمندان در زندگی مردم نمود پیدا کند؛ تلاش‌هایی که تبدیل به نوآوری شده اند و تاثیر خوبی روی زندگی، کسب و کار و فعالیت ایرانیان برجای گذاشته اند.

وی اظهارداشت: همین فرم و شکل نیز در جهاددانشگاهی واحد یزد نیز وجود دارد. اکنون کل مجموعه جهاددانشگاهی یزد شامل دانشگاه علم و هنر، واحد جهاددانشگاهی استان یزد و پژوهشگاه مواد نوین جهاددانشگاهی است که دستاوردهای دانشگاه را به نوعی به جامعه تزریق می کند. شاید مالک برخی از این دستاوردها ما نباشیم اما کسب چنین موفقیتی حاصل زیست بوم جهاددانشگاهی است. به عنوان مثال اکنون دانشگاه علم و هنر دستاوردهای خوبی در حوزه شرکت های دانش بنیان و صنایع خلاق کسب کرده است که ما مالک آن نیستیم. مالک آن دانشجویانی هستند که در زیست بوم جهاددانشگاهی رشد پیدا کرده اند. در واقع به نوعی جهاددانشگاهی خود را خالق این نوع کسب و کارها می داند.

به گفته وی، اکنون شرکت دانش بنیانی متعلق به جهاددانشگاهی واحد یزد نیست اما به زودی در حال تاسیس یک شرکت هستیم. همچنین در زیست بوم نوآوری جهاددانشگاهی یزد اتفاق های خوبی رخ داده است و شرکت های خوبی نیز رشد پیدا کرده اند که برخی از آنها هیچ گونه وابستگی به جهاد دانشگاهی واحد یزد ندارند. در واقع ما یک شبکه ای هستیم که فقط محدود به اعضای جهاددانشگاهی و حتی استان یزد نیست بلکه کارهایی که اکنون در جهاددانشگاهی این واحد اتفاق می افتد به کمک پژوهشگران دیگر واحدهای جهاددانشگاهی و کشور به وجود آمده که به این شبکه متصل شده اند. به عبارت دیگر ما بخشی از این زیست بوم هستیم و کاری که انجام می دهیم مکمل بخش های دیگر و فعالیت های دیگر جهاددانشگاهی است.

دهقانی در ادامه به دستاوردهای مجموعه جهاددانشگاهی استان یزد اشاره کرد و به سیناپرس گفت: در حال حاضر پژوهشکده مواد نوین جهاددانشگاهی یزد دستاورد خوبی در حوزه هسته سرامیکی کاتالیست های خودرو بدست آورده است. اکنون در کنار این دستاورد، جهاددانشگاهی مرکز نیز اقداماتی انجام داده تا این دانش به صنعت تبدیل شود. از سوی دیگر، واحد جهاددانشگاهی ما نیز برای صنعتی سازی این دانش تلاش کرده و تفاهم نامه ای با استانداری یزد منعقد کرده تا کارخانه تولید این کاتالیست های خودرو در استان یزد راه اندازی شود.

وی افزود: همچنین در حال حاضر دانش ساخت زخم پوش های هیدورفایبر نیز در این واحد به وجود آمده که با همکاری واحدهای دیگر جهاددانشگاهی تهران به دنبال تجاری سازی آن هستیم. امیدواریم این امر تا پایان امسال محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: یک بحث زیست بوم نوآوری نیز در ارتباط با ایجاد نوآوری در فرایندهای کسب و کارهاست. ما در جهاددانشگاهی واحد یزد پیش از این فعالیت هایی در این زمینه انجام داده ایم. به عنوان مثال ما در حوزه زیلو و دست بافت های پنبه ای مجری پروژه ای بودیم و به مدت 3 سال بحث نوآوری و بهبود زنجیره ارزش هنر و صنعت زیلو را انجام داده ایم که امسال خوشبختانه این طرح به عنوان طرح برتر کشوری شناخته شده است.

وی در پایان به سیناپرس گفت: در حوزه فرهنگ سازی نیز ما نوآوری پیرامون مساله اصلی استان یزد "یعنی آب" انجام داده‌ایم؛ در این طرح ما با کمک شرکت آب و منطقه استان یزد، بیش از هزار نفر از دانش آموزان استان یزد را با شیوه های نوین و فرهنگ مدیریت مصرف آب آشنا کرده‌ایم.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا