این نوع هوش از آی کیو مهم تر است

به گزارش سیناپرس، تحقیقات روان شناسان نشان می دهد افراد با هوش هیجانی بالا در کار و در بسیاری از زمینه های زندگی موفق تر هستند.

بر اساس مدلی که دانیل گولمن ارائه کرده، پنج نشانه اصلی برای هوش هیجانی وجود دارد که عبارتند از:

خودآگاهی: شناخت نقاط قوت و ضعف خود و همچنین انگیزه ها و ارزش های خود.
خودتنظیمی: توانایی کنترل احساسات مخرب و سازگاری با شرایط جدید.
مهارت اجتماعی: توانایی مدیریت موثر روابط با افراد دیگر.
همدلی: در نظر گرفتن احساسات دیگران هنگام تصمیم گیری.
انگیزه: انگیزه برای موفقیت

به گفته پژوهشگران، کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند از احساسات خود آگاه هستند و در کنترل و ابراز آنها خوب هستند. آنها می توانند احساسات دیگران را به خوبی بخوانند و می دانند چگونه آنها را برای رسیدن به اهداف مورد نظر مدیریت کنند.

هوش هیجانی بالاتر منجر به روابط بهتر با دیگران، بهزیستی روانی بالاتر، شفقت بیشتر نسبت به خود و ادراک مثبت تر از سوی دیگران می شود.

به گزارش سیناپرس، نتایج  این مطالعه نشان داد که هوش هیجانی عملکرد محیط کار را بیش از شخصیت و IQ پیش بینی می کند. به باور پژوهشگران، مطالعات متعددی نشان داده اند که هوش هیجانی یک پیش بینی کننده قوی در حوزه های مهمی مانند عملکرد تحصیلی، عملکرد شغلی، مذاکره، رهبری، کار عاطفی، اعتماد، تعارض کار و خانواده و استرس… محسوب می شود.

گفتنی است مدل دانیل گولمن تنها یکی از راه های تفکر در مورد هوش هیجانی است و با این حال، محققان دریافتند که مدل‌ ها و معیار های مختلف، همگی بینش ‌هایی را در مورد هوش هیجانی افراد ارائه می‌ دهند.

به گزارش سیناپرس، پروفسور نیل اشکناسی که در این تحقیق شرکت نداشت، در رابطه با موضوع فوق گفت: نویسندگان این مقاله با تجزیه و تحلیل مطالعات متعدد هوش هیجانی که در دهه گذشته انجام شده است، گزارشی مبتنی بر شواهد از هوش هیجانی ارائه می ‌کنند که چه تاثیری در زندگی افراد داشته و مهمتر از همه اینکه کدام یک از نسخه های مختلف هوش هیجانی بهتر عمل می کند. این ابزار ارزشمندی برای محققان دانشگاهی و همچنین مشاوران و مدیران تجاری خواهد بود.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی رفتار سازمانی (Journal of Organizational Behavior) منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا