برچسبی برای تشخیص آسان نیتریت در غذاها

به گزارش سیناپرس، نیترات و نیتریت معمولا به گوشت های فرآوری شده اضافه می شوند تا به آن ها، رنگ صورتی مشخص و طعم قوی و بازارپسند بدهند. اما بسیاری از مصرف کنندگان به دلیل سرطان زا بودن بالقوه این مواد، تمایل دارند که مصرف این مواد نگهدارنده را محدود کنند. اما مشکلی که وجود دارد، آن است تعیین مقدار آن ها در چنین غذاهایی دشوار است. 

اما اکنون گروهی از پژوهشگران اسپانیایی با حمایت بنیاد La Caixa موفق به ایجاد یک فیلم تغییر رنگ شده اند که مصرف کنندگان می توانند آن را روی غذاها بچسبند و با گرفتن عکس با گوشی هوشمند، سطح نیتریت را به راحتی تجزیه و تحلیل کنند.

گوشت های فرآوری شده و برخی غذاها مانند سالامی و بیکن، اغلب با نمک های نیتریت یا نیترات تیمار می شوند تا ظاهر و طعم تازه ای داشته باشند. به گزارش سیناپرس،اگرچه نیترات نسبتاً پایدار است، اما می تواند در بدن به یون نیتریت که فعال تر است، تبدیل شود. هنگامی که نیتریت در محیط اسیدی معده یا زیر حرارت زیاد ماهیتابه قرار می گیرد، می تواند واکنش نشان دهد و نیتروزامین هایی را ایجاد کند که با ایجاد سرطان های مختلف مرتبط هستند. 

امروزه برخی از روش‌ها برای تعیین سطوح نیتریت در غذاها وجود دارد، اما آن‌ها چندان مناسب مصرف‌کننده نیستند و اغلب به تکنیک‌ها و ابزارهای گران‌قیمت و پر زحمت نیاز دارند. 

به گزارش سیناپرس،در کار پژوهشی جدید محققان اسپانیایی، فیلمی به نام «POLYSEN» ساخته شده که مخفف عبارت «حسگر پلیمری» است. این فیلم از چهار مونومر به علاوه اسید هیدروکلریک ساخته شده است. 

تیم پژوهشی فوق در آزمایش هایی که روی گوشت ها و غذاهای مختلف انجام داده است، نشان داد روش مبتنی بر POLYSEN نتایجی مشابه با روش‌های سنتی و پیچیده‌تر تشخیص نیتریت به دست می‌آورد. 

آن ها می گویند: این رویکرد جدید می تواند روشی کاربرپسند و ارزان برای مصرف کنندگان به منظور تعیین سطوح نیتریت در غذاها باشد. به گزارش سیناپرس، این یافته های تحقیقاتی جالب در ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده اند.

ترجمه: عباس روشن بین
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا