رژیم غذایی که از ابتلا به سنگ کلیه جلوگیری می کند

به گزارش سیناپرس، اگر تا به حال سنگ کلیه داشته اید، 30 درصد احتمال دارد که پس از گذشت پنج سال، دوباره آن را تجربه کنید. سنگ کلیه، با بیماری مزمن کلیه، پوکی استخوان و بیماری های قلبی عروقی، همراه است. تغییر در رژیم غذایی اغلب برای جلوگیری از عود سنگ کلیه علامت دار تجویز می شود. 

یافته های محققان کلینیک مایو، نشان می ‌دهند که غنی ‌سازی رژیم ‌های غذایی با غذاهای سرشار از کلسیم و پتاسیم ممکن است از عود سنگ‌ های کلیه علامت ‌دار جلوگیری کند. نتایج مطالعه حاکی از آن است که کمبود کلسیم و پتاسیم در رژیم غذایی و همچنین مصرف کمتر مایعات، کافئین و فیتات، احتمال ابتلا به سنگ کلیه علامت دار برای اولین بار را افزایش می دهد.

این مطالعه نشان می دهد که مصرف مایعات کمتر از 3400 میلی لیتر در روز، با تشکیل سنگ کلیه برای نخستین بار مرتبط است. مصرف روزانه مایعات شامل مصرف غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات است.به گزارش سیناپرس، مصرف کم مایعات و کافئین می تواند منجر به کاهش حجم ادرار و افزایش غلظت ادرار شود که به تشکیل سنگ کمک می کند. فیتات یک ترکیب آنتی اکسیدانی است که در غلات کامل، آجیل و سایر غذاها یافت می شود که می تواند منجر به افزایش جذب کلسیم و دفع کلسیم از طریق ادرار شود.

محققان گفته اند، تغییر رژیم غذایی برای جلوگیری از سنگ کلیه می تواند بسیار دشوار باشد. بنابراین، دانستن عوامل غذایی که نقش مهمی در جلوگیری از عود سنگ کلیه دارند، می ‌تواند به بیماران و متخصصان کمک کند تا بدانند چه چیزی را باید در اولویت قرار دهند.

طبق بررسی ها، محققان دریافتند که کمبود کلسیم و پتاسیم در رژیم غذایی، در مقایسه با مصرف مایعات یک عامل مهم تر برای پیش ‌بینی تشکیل دوباره سنگ کلیه بود. به گزارش سیناپرس، این مطالعه نتیجه می گیرد که رژیم های غذایی با مصرف روزانه 1200 میلی گرم کلسیم ممکن است به پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه کمک کنند. این میزان مصرف روزانه مطابق با مقدار مصرف روزانه توصیه شده توسط وزارت کشاورزی است.

با اینکه مصرف بیشتر پتاسیم نیز توصیه می شود، وزارت کشاورزی ایالات متحده توصیه ای برای مصرف روزانه پتاسیم نمی کند. 

محققان افزوده اند، نکته کلیدی در این مطالعه، این است که بیماران باید میوه ها و سبزیجاتی که سرشار از کلسیم و پتاسیم هستند را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. از مواد غذایی سرشار از پتاسیم می توان به میوه هایی مثل موز، پرتقال، گریپ فروت، طالبی و زردآلو و سبزیجاتی مانند سیب زمینی، قارچ، نخود، خیار و کدو سبز اشاره کرد.

به گزارش سیناپرس، این نتایج تحقیقاتی در مجله Mayo Clinic Proceedings منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا