ساختار مغزی کودکان بیش فعال متفاوت است

به گزارش سیناپرس، تحقیقات نشان داده است که کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی معمولاً در مقایسه با همسالان خود که فاقد این اختلال هستند، در انعطاف پذیری شناختی مشکل بیشتری دارند.

این قابلیت، به توانایی افراد برای تغییر توجه از یک موضوع به موضوع دیگر و سپس بازگشت دوباره به مسايل  زندگی روزمره اشاره دارد. برای نمونه آیا می توانید مقداری سوپ را روی اجاق گاز بگذارید، سپس یک ایمیل بفرستید و با بچه های خود صحبت کنید، بدون اینکه سوپ را فراموش کنید؟

ویلی لین، محقق ارشد این مطالعه جدید، درباره موضوع فوق گفت: چنین مهارت ذهنی در برقراری ارتباط بسیار کلیدی است. افراد روش های بسیار متفاوتی برای صحبت با یک دوست، یک کودک یا یک همکار دارند و باید بتوانند به طور یکپارچه در بین این سبک ها تغییر کنند.

به طور خلاصه، لین، استاد پزشکی عصبی در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل، گفت: انعطاف پذیری شناختی برای زندگی روزمره بسیار مهم است. هنگامی که کودکان مبتلا به این مشکل، فاقد انعطاف بوده و ممکن است با تکالیف مدرسه، روابط و به طور کلی عملکرد اجرایی و توانایی ‌هایی مانند برنامه ‌ریزی، سازماندهی و تکمیل وظایف، مشکل داشته باشند.

به گزارش سیناپرس، در این مطالعه جدید، محققان به بررسی این موضوع پرداختندکه آیا کودکان مبتلا به ADHD شواهد عینی از انعطاف پذیری عصبی کمتری نشان داده و چابکی کمتری در اتصالات مغز خود  دارند که امکان تفکر انعطاف پذیر و چند کار را فراهم می کند؟

برای کشف این موضوع، محققان ۱۸۰ کودک و نوجوان مبتلا به ADHD و ۱۸۰ کودک بدون این اختلال را انتخاب کردند و هر کدام تحت تصویر برداری ام آر آی عملکردی قرار گرفتند. این نوع تصویربرداری فعالیت مغز را با ترسیم جریان خون در سراسر مغز اندازه گیری می کند.

بر اساس اسکن‌های fMRI، مشخص شد کودکان مبتلا به ADHD معمولاً نسبت به همسالان خود انعطاف ‌پذیری عصبی کمتری دارند. به گزارش سیناپرس، این مطالعه همچنین نشان داد که این تفاوت ‌ها در طیف وسیعی از نواحی مغز  از جمله مناطقی که در توجه، عملکرد اجرایی و پردازش اطلاعات بصری و حسی نقش دارند، نشان داده شده است.

مترجم: رضوان خندان
منبع: consumer.healthday
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا