پیش بینی ساختار ۲۰۰ میلیون پروتئین با هوش مصنوعی گوگل

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران متخصص در زیست شناسی دیجیتال موفق شدند با کمک هوش مصنوعی ، ساختار تمامی پروتئین های موجود در کره زمین را شناسایی کنند. این داده‌ها رشته‌های پروتئینی از نزدیک به ۱ میلیون گونه را پوشش می‌دهد و توسط فناوری موسوم به DeepMind مستقر در لندن توسعه یافته است.

این مجموعه، یک شرکت هوش مصنوعی توسعه‌یافته توسط گوگل محسوب می شود.  لازم به ذکر است که این شرکت از یک تکنیک هوش مصنوعی به نام یادگیری عمیق برای توسعه شبکه AlphaFold خود استفاده کرد.

این پایگاه داده یک سال پیش با ۳۵۰ هزار پیش بینی ساختاری ایجاد شد که تقریباً تمام پروتئین های ساخته شده توسط انسان، موش و ۱۹ موجود دیگر را پوشش می دهد. در حال حاضر و با توسعه این سامانه هوش مصنوعی، حدود یک میلیون ورودی دارد.

این داده های ارزشمند به دانشمندان اجازه می دهد تا شکل سه بعدی تقریباً هر پروتئینی را که برای علم شناخته شده است، به راحتی تعیین کنند.
این شرکت در بیانیه‌ ای در وب ‌سایت خود گفت: ما از سرعت تبدیل AlphaFold به ابزاری ضروری برای صدها هزار دانشمند در آزمایشگاه‌ ها و دانشگاه ‌ها در سراسر جهان شگفت‌ زده شده ‌ایم تا به آنها در کارهای مهمشان کمک کنند.

به گزارش سیناپرس، دیدن روش‌ های بی‌ شماری که جامعه تحقیقاتی از AlphaFold استفاده کرده ‌اند و از آن برای مطالعه حوزه های مختلف از جمله درک بیماری ‌ها، محافظت از زنبورهای عسل، رمزگشایی پازل ‌های بیولوژیکی و نگاه عمیق ‌تر به ریشه‌ های حیات استفاده می‌ کنند، بسیار الهام‌ بخش بوده است.

مؤسسه بیوانفورماتیک اروپایی آزمایشگاه بیولوژی مولکولی اروپا نیز در توسعه این سامانه اطلاعاتی منحصر به فرد، شرکت داشت.به گزارش سیناپرس، دمیس حسابیس، مدیرعامل DeepMind در یک نشست خبری مرتبط با این موضع گفت: اساساً می ‌توانید تصور کنید که این سامانه اطلاعاتی، کل جهان پروتئین را پوشش می‌ دهد. در حال حاضر می توان ادعا کرد ما در آغاز دوره جدیدی از زیست شناسی دیجیتال هستیم.