برنجی که سازگار با محیط زیست است

 جمعیت رو به رشد جهان با یک سری مبادلات ثابت مواجه است. در یک سمت انسان ها برنج را برای تغذیه نیاز دارند، در سمت دیگر جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای یک اولویت اساسی است و محصولاتی همچون برنج متان زیادی را تولید می کنند.

بر این اساس، یک تیم تحقیقاتی زیر نظر US Department of Energy's Pacific Northwest National Laboratory (PNNL) با استفاده از یک نوع ژن نه تنها زنتیک برنج را مهندسی کرده اند که تقریبا هیچ متانی تولید نمی کند، بلکه دانه های بیشتری را برای تولید محصولات بیشتر هم تولید می نماید.

برنج تغذیه تقریبا نیمی از جمعیت جهان را شامل می شود و بر اساس گزارشات Food and Agricultural Organization (FAO)، دومین غذای پرطرفدار جهان و سومین محصولی است که در جهان کشت می شود.

محققان می گویند: مشکل اساسی اینجاست که شالیزار ها که با خاک گرم و در زمین های خشک آبیاری می شوند، باعث می شود که پناهگاه دائمی برای انواع میکروب ها به وجود آید که کربن دی اکسید حل نشده را در گل و لای تغذیه می کند و به این طریق از آن متان تشکیل می شود.

بنابر این، شالیزار ها یکی از منابع اصلی متانی هستند که در فضا پخش می گردد و تخمین زده می شود که 17 درصد تولید گازهای گلخانه ای به این طریق تولید می شوند. این در حالی است که گرمای متان در جو 20 برابر بیشتر از میزان کربن دی اکسید است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛گفته می شود این تیم تحقیقاتی مطالعات خود را درباره SUSIBA2 و مکانیزمی را که برای تخصیص مجدد کربن در چرخه تولید وجود دارد، ادامه می دهند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا